De mooiste boeken van 2019

Wie die Luft zum Leben 

Ik kan me niet heel veel herinneren van mijn vroegste jeugd, maar één beeld staat me nog glashelder voor ogen: ik zit tijdens het ontbijt op schoot bij mijn vader. Hij dronk elke ochtend drie kopjes thee, at zijn boterham en las de krant. Ik at mijn boterham, dronk mijn thee en tuurde gebiologeerd naar de zwarte tekens op het knisperende papier. Soms las mijn vader dingen voor of mopperde hij zachtjes voor zich uit. Ik kwam erachter dat de zwarte tekens, mits in bepaalde volgorde gerangschikt, woorden vormden waarmee je verhalen kon vertellen, informatie kon verstrekken, iemand kon laten lachen, ontroeren, troosten, maar ook boos kon laten worden. Vanaf dat moment wilde ik niets liever dan zo snel mogelijk leren lezen. U raadt het al: ik heb heel snel leren lezen. Sindsdien is mijn leven gevuld met boeken. In alle fases van mijn leven waren boeken mijn vrienden en gidsen. Lekker ontsnappen aan de werkelijkheid als kind. Wat wilde ik graag naar een kostschool net zoals de olijke tweeling van Enid Blython! Urenlang heb ik op mijn ouders ingepraat.
Als zwaarmoedige puber, die niets liever wilde dan weg uit het kleine, verstikkende dorp, ontdekte ik de horror, met Stephen King als mijn all time hero. Mijn vader wilde op een gegeven moment weten wat het voor boeken waren die ik zo verslond en hij las Carrie. Hij heeft van schrik nachten niet kunnen slapen en begreep niet wat ik er zo geweldig aan vond. Op dat moment was ik niet in staat om het uit te leggen. Pas afgelopen zomer, toen ik de essaybundel Wit van Bret Easton Ellis las, vond ik de juiste woorden.

Als jongvolwassene verliet ik het land van mijn moedertaal om in Amsterdam te gaan wonen. Mijn kennis van het Nederlands was erg summier, maar ik stortte me met veel enthousiasme op het leren van deze vrolijk makende nieuwe taal.
Voor mijn studie aan de UvA volgde ik een cursus Nederlands als tweede taal, maar ‘echt’ Nederlands heb ik geleerd door veel te lezen en naar verhalen te luisteren. Ik had een oppasbaantje en met veel plezier las ik voor uit Jip en Janneke en vulde zo terloops mijn alledaagse Nederlandse woordenschat aan. Dankjewel, Annie!

De verhalen kwamen van mijn ‘oudjes’ die ik via mijn baan in de Thuiszorg leerde kennen. Zij vertelden me over de stad en leerden me een schat aan Nederlandse uitdrukkingen, moppen en gezegden. Ik draag hun verhalen nog altijd met me mee.
Ook hier kwam de literatuur weer om de hoek: De oesters van Nam Kee, De engel van Amsterdam, Publieke werken – ik las ze allemaal en leerde mijn nieuwe stad en mijn nieuwe taal nog beter kennen. Op een gegeven moment kreeg ik de unieke kans om eigenaar te worden van een van de mooiste boekhandels van Amsterdam: onze prachtige Linnaeus Boekhandel. Sindsdien ben ik dagelijks omgeven door boeken, door een bevlogen team enthousiaste boekverkopers en komen er dagelijks vele lezers over de vloer die op zoek zijn naar het juiste boek voor dat moment. Een droombaan!
Het liefst zouden we de hele dag niets anders doen dan over boeken praten die we gelezen hebben of willen lezen, maar omdat er in de winkel ook andere dingen moeten gebeuren, zoals dozen uitpakken of etalages maken, is daar nooit voldoende tijd voor. Om onze lievelingen alsnog met u te kunnen delen, maken we elk jaar met veel plezier onze nieuwsbrief met de mooiste boeken van het afgelopen jaar. Geniet van deze prachtige lijst, maar weet ook: in de winkel is nog veel meer! Bij keuzestress zijn wij er voor u om te helpen met het vinden van het juiste boek. Want lezen hoort voor ons bij het leven wie die Luft zum Leben.

Wij wensen u een mooie feestmaand en een met boeken gevuld 2020!

Anja

Welke boeken vonden wij de mooiste van het afgelopen jaar?

Ontdek onze favorieten van 2019.

De favorieten van Selma:

Herinneringen aan de toekomst – Siri Hustvedt
Het mooiste boek dat ik het afgelopen jaar las en waarvan ik verwacht dat het altijd een van de mooiste boeken voor mij zal blijven: Herinneringen aan de toekomst van Siri Hustvedt. Het is een boek dat opnieuw gelezen wil worden. Alleen al om nog eens goed te bekijken hoe ze het voor elkaar krijgt dat je zo moeiteloos meegenomen wordt in de verschillende verhaallijnen. Maar bovenal omdat Siri Hustvedt een boek heeft geschreven dat als pantser voor mijn hart dient als ik geconfronteerd word met misogynie. ‘In mijn wereld is Wittgenstein nog steeds een mes. Sterker nog, mijn bibliotheek puilt uit van het verbale wapentuig. Maar Wittgenstein, zelfs als je hem in het Duits citeert, biedt weinig bescherming wanneer een man je tegen een boekenplank smijt.’

Kamers antikamers – Niña Weijers
Het meest bijzondere boek van dit jaar is voor mij Kamers antikamers van Niña Weijers. We hebben een bijzondere avond in de boekhandel rondom haar boek gehad en ik kan u vertellen dat ze naast een bijzondere schrijver een bijzonder welbespraakte, aimabele vrouw is. Heel veel bijzonder dus. Het boek heeft haast geen plot en is fantastisch. Probeer het, ik quote: ‘(…) intensiteit beleven is niet weten hoe de dingen zullen eindigen.’

In verwarde staat – kritiek op een politiek van normaliteit – Karlijn Roex
Het belangrijkste boek dat dit jaar verschenen is, is wat mij betreft In verwarde staat van Karlijn Roex. Karlijn Roex’ boek laat op alarmerende wijze zien hoe het beleid en debat rondom ‘verwarde personen’ de plank volledig misslaat. De dankzij de media groeiende angst voor ‘verwarde personen’ leidt tot een onderdrukkend beleid, een politiek van de normaliteit. ‘Maar alle goede intenties ten spijt, kunnen we ons afvragen of de effecten van het “melden” van “verwarde personen” bij “speciale meldpunten”, niet eerder neerkomen op toezicht, op een buitenstrafrechtelijke handhaving van de normaliteit. ‘ Dit boek is ontluisterend, beklemmend en heeft mijn ogen geopend.

Het misverstand psychotherapie – Flip Jan van Oenen
Het meest prikkelende boek van het jaar lijkt in eerste instantie alleen interessant voor mensen werkzaam in de geestelijke gezondheidszorg, maar is geschikt voor een veel breder publiek, mede doordat het zo toegankelijk is geschreven. In Het misverstand psychotherapie toont Flip Jan van Oenen de mythe van de vooruitgang in de psychotherapie en stelt dat deze mythe schadelijk is voor het vermogen in de samenleving om lijden te verdragen. Als u nu denkt ‘ha, ik wist het wel, psychotherapie heeft geen zin’, dan zeg ik bij deze alvast: het ligt (uiteraard) veel genuanceerder dan dat. Flip Jan van Oenen doet ook wat interessante suggesties aan het einde van het boek, zoals het organiseren van therapiezorg zoals nu huisartsenzorg is geregeld.

De meeste mensen deugen – een nieuwe geschiedenis van de mens – Rutger Bregman
En dan als laatste het meest gehypte boek dat ook echt goed is en leest als een trein: De meeste mensen deugen van Rutger Bregman. Mijn conclusie na het lezen van dit boek is: zelfs als het niet waar is dat de meeste mensen deugen, is het van groot belang om te geloven dat de meeste mensen deugen.

Herinneringen aan de toekomst

S.H., een jonge vrouw uit Minnesota, verhuist eind jaren zeventig naar New York. In haar nieuwe woning hoort ze door de dunne muren heen de bizarre en dreigende monologen van haar buurvrouw Lucy Brite. Ze schrijft alles op in een schrift, samen met de schetsen van een roman en al haar andere belevingen in de miljoenenstad. Veertig jaar later is S.H. een bekende schrijver, en als ze haar bejaarde moeder helpt verhuizen, vindt ze haar oude en vergeten notities terug. Geïntrigeerd besluit ze haar eigen herinneringen af te zetten tegen hetgeen ze ooit schreef. Op ingenieuze wijze creëert ze een dialoog met haar jongere zelf door de decennia heen, en doet ze de periode herleven waarin haar obsessie voor de mysterieuze Lucy Brite haar bestaan volkomen beheerste. Herinneringen aan de toekomst is een hoogtepunt in het rijke oeuvre van Siri Hustvedt: een indrukwekkende vertelling waarin gebeurtenissen uit het verleden in een geheel nieuw perspectief worden geplaatst. In een tijd waarin de machtsverhouding tussen man en vrouw ter discussie staat, stelt Hustvedt het spanningsveld tussen herinnering en waarheid centraal.

Herinneringen aan de toekomst

S.H., een jonge vrouw uit Minnesota, verhuist eind jaren zeventig naar New York. In haar nieuwe woning hoort ze door de dunne muren heen de bizarre en dreigende monologen van haar buurvrouw Lucy Brite. Ze schrijft alles op in een schrift, samen met de schetsen van een roman en al haar andere belevingen in de miljoenenstad. Veertig jaar later is S.H. een bekende schrijver, en als ze haar bejaarde moeder helpt verhuizen, vindt ze haar oude en vergeten notities terug. Geïntrigeerd besluit ze haar eigen herinneringen af te zetten tegen hetgeen ze ooit schreef. Op ingenieuze wijze creëert ze een dialoog met haar jongere zelf door de decennia heen, en laat ze de periode herleven waarin haar obsessie voor de mysterieuze Lucy Brite haar bestaan volkomen beheerste. Herinneringen aan de toekomst is een hoogtepunt in het rijke oeuvre van Siri Hustvedt: een indrukwekkende vertelling waarin gebeurtenissen uit het verleden in een geheel nieuw perspectief worden geplaatst.

Kamers antikamers

In ‘Kamers, antikamers‘ van Niña Weijers woont een vrouw op de bovenste verdieping van een rijzig, laat negentiende-eeuws pand aan een stadspark. Ooit woonde er een kunstschilder die melancholische stadsgezichten maakte en artistieke vrienden ontving in zijn atelier. Nu schrijft ze er een boek. Onder haar vingers beginnen verleden, heden en toekomst over elkaar heen te buitelen. De werkelijkheid blijkt een veelvoud, en zijzelf ook, zeker wanneer ze opduikt als personage in de roman van haar goede vriendin M, die haar misschien wel of misschien niet zal laten leven. In 2014 verscheen Niña Weijers debuutroman ‘De consequenties’, die werd bekroond met meerdere prijzen, en de shortlist van de Libris Literatuurprijs 2015 behaalde.

Kamers antikamers

‘Kamers, antikamers‘ van Niña Weijers is een roman over de poreuze grenzen tussen herinnerde, verzonnen en mogelijke levens. Over de keuzes die je maakt, en niet maakt. Over liefde en vriendschap, en de manieren waarop mensen elkaar vinden en verliezen. Een vrouw woont op de bovenste verdieping van een rijzig, laat negentiende-eeuws pand aan een stadspark. Ooit woonde er een kunstschilder die melancholische stadsgezichten maakte en artistieke vrienden ontving in zijn atelier. Nu schrijft ze er een boek. Onder haar vingers beginnen verleden, heden en toekomst over elkaar heen te buitelen. De werkelijkheid blijkt een veelvoud, en zijzelf ook, zeker wanneer ze opduikt als personage in de roman van haar goede vriendin M, die haar misschien wel of misschien niet zal laten leven. In 2014 verscheen Niña Weijers debuutroman ‘De consequenties’, die werd be-kroond met meerdere prijzen, en de shortlist van de Libris Literatuurprijs 2015 be-haalde

In verwarde staat

De samenleving krijgt steeds meer te maken met gevaarlijk geachte 'verwarde personen'. Is de samenleving nog wel veilig, zijn burgers terecht bezorgd? Karlijn Roex, een jonge sociologe die zelf verward is genoemd, draait de vraag om. Zijn het niet juist de verwarde personen die zich steeds onveiliger voelen, door stigmatiserende krantenkoppen, dreigende opsluiting en de dwingende verwachting normaal te doen? Verraadt het debat over verwarde personen niet een weliswaar goedbedoelde, maar in feite neerbuigende en uitsluitende politiek van normaliteit? In dit fascinerende boek diagnosticeert de auteur niet de verwarde persoon, maar de samenleving die dit begrip in het leven heeft geroepen. Met een meeslepende analyse van het 'verwarde-personendebat' biedt ze een sociologie als zelfverdedigingssport, als vechtkunst - waartoe de befaamde Franse socioloog Pierre Bourdieu al opriep. Karlijn Roex laat verhalen spreken die gewoonlijk geen gehoor vinden en concludeert dat het begrip verwarde persoon gevaarlijker is dan datgene waar het naar verwijst.

In verwarde staat

De samenleving krijgt steeds meer te maken met gevaarlijk geachte 'verwarde personen'. Is de samenleving nog wel veilig, zijn burgers terecht bezorgd? Karlijn Roex, een jonge sociologe die zelf verward is genoemd, draait de vraag om. Zijn het niet juist de verwarde personen die zich steeds onveiliger voelen, door stigmatiserende krantenkoppen, dreigende opsluiting en de dwingende verwachting normaal te doen? Verraadt het debat over verwarde personen niet een weliswaar goedbedoelde, maar in feite neerbuigende en uitsluitende politiek van normaliteit? In dit fascinerende boek diagnosticeert de auteur niet de verwarde persoon, maar de samenleving die dit begrip in het leven heeft geroepen. Met een meeslepende analyse van het 'verwarde-personendebat' biedt ze een sociologie als zelfverdedigingssport, als vechtkunst - waartoe de befaamde Franse socioloog Pierre Bourdieu al opriep. Karlijn Roex laat verhalen spreken die gewoonlijk geen gehoor vinden en concludeert dat het begrip verwarde persoon gevaarlijker is dan datgene waar het naar verwijst.

Het misverstand psychotherapie

Therapeuten ontwikkelen voortdurend nieuwe modellen en beloven daarmee hun resultaten te verbeteren, terwijl uit wetenschappelijk onderzoek al decennialang blijkt dat de nieuwe modellen niet effectiever zijn dan de oude. Van Oenen stelt dat een mix van doorgeschoten marktideologie, misplaatst wetenschappelijk vooruitgangsdenken en menselijke tekortkomingen maakt dat therapeuten, cliënten en beleidsmakers hardnekkig vasthouden aan de mythe van vooruitgang, Het vasthouden aan deze ‘beterschapsillusie’ heeft vergaande effecten. Opgeschroefde verwachtingen worden niet waargemaakt, cliënten raken toenemend teleurgesteld en verzekeraars en politici gaan steeds meer verantwoording eisen voor niet-waargemaakte resultaten. Met als gevolg een bureaucratisch, over-geprotocolleerd systeem met gedemoraliseerde, defensieve hulpverleners. Het vasthouden aan de illusie heeft bovendien tot gevolg dat psychisch lijden wordt geassocieerd met ‘tekortschieten van hulpverleners’, waardoor dit lijden tot verontwaardiging leidt in plaats van tot compassie. Het koesteren van – valse – hoop heeft zo uiteindelijk verergering van lijden bij cliënten tot gevolg. In Het misverstand psychotherapie schetst de auteur op basis van wetenschappelijke kennis, ervaringen uit de praktijk en filosofische beschouwing hoe de beterschapsillusie op tragische wijze het vermogen van de samenleving om gezamenlijk onmacht en lijden te verdragen ondermijnt. Om dit tegen te gaan stelt de auteur dat het nodig is de beperkingen van psychotherapie onder ogen te zien en het waardevolle effect ervan met andere ogen te bezien.

Het misverstand psychotherapie

De vooruitgang in de psychotherapie In Het misverstand psychotherapie schetst Flip Jan van Oenen hoe de mythe van vooruitgang in de psychotherapie het vermogen van de samenleving om lijden te verdragen ondermijnt. Hij doet dit op basis van wetenschappelijke kennis, ervaringen uit de praktijk en filosofische beschouwing. Van Oenen legt daarmee de vinger op de zere plek. Hij zegt wat velen die werken in de eerste, tweede of derde lijn wel weten, maar niet uitspreken. Effectiviteit nieuwe psychotherapeutische modellen neemt niet toe In de ggz verschijnen voortdurend nieuwe psychotherapeutische modellen die nóg betere resultaten beloven, terwijl al decennialang blijkt dat de effectiviteit van die modellen niet toeneemt. Een mix van doorgeschoten marktideologie, wetenschappelijke blikvernauwing en menselijke tekortkomingen doet therapeuten, cliënten en beleidsmakers hardnekkig vasthouden aan een mythe die de onmacht moet verhullen. Een bureaucratisch systeem Door de overspannen verwachtingen worden cliënten teleurgesteld en schroeven verzekeraars en politici de eisen die ze stellen aan de 'evidence-based' procedures steeds verder op. Het gevolg is een bureaucratisch, overgeprotocolleerd systeem waarin hulpverleners gedemoraliseerd raken en steeds defensiever gaan handelen.

De meeste mensen deugen

De mens is een beest, zeiden de koningen. Een zondaar, zeiden de priesters. Een egoïst, zeiden de boekhouders. Al eeuwen is de westerse cultuur doordrongen van het geloof in de verdorvenheid van de mens. Maar wat als we het al die tijd mis hadden? In dit boek verweeft Rutger Bregman de jongste inzichten uit de psychologie, de economie, de biologie en de archeologie. Hij neemt ons mee op een reis door de geschiedenis en geeft nieuwe antwoorden op oude vragen. Waarom veroverde juist onze soort de aarde? Hoe verklaren we onze grootste misdaden? En zijn we diep vanbinnen geneigd tot het kwade of het goede? Adembenemend, weids en revolutionair – De meeste mensen deugen herschrijft niet alleen de geschiedenis, maar werpt ook nieuw licht op onze toekomst. Reacties: ‘Een indrukwekkend boek.’ – Jan Terlouw ‘Rutger Bregman sleept je mee.’ – Geert Mak ‘Of je het nou eens of oneens bent met Rutger Bregman, hij is een belangrijke stem binnen onze generatie. Fascinerend boek, lees het.’ – Tim Hofman ‘Cynici en zwartkijkers kunnen inpakken. Een heerlijk boek voor iedereen die echt realistisch wil zijn.’ – Beatrice de Graaf

De meeste mensen deugen

De mens is een beest, zeiden de koningen. Een zondaar, zeiden de priesters. Een egoïst, zeiden de boekhouders. Al eeuwen is de westerse cultuur doordrongen van het geloof in de verdorvenheid van de mens. Maar wat als we het al die tijd mis hadden? In dit boek verweeft Rutger Bregman de jongste inzichten uit de psychologie, de economie, de biologie en de archeologie. Hij neemt ons mee op een reis door de geschiedenis en geeft nieuwe antwoorden op oude vragen. Waarom veroverde juist onze soort de aarde? Hoe verklaren we onze grootste misdaden? En zijn we diep vanbinnen geneigd tot het goede of het kwade? Adembenemend, weids en revolutionair – De meeste mensen deugen herschrijft niet alleen de geschiedenis, maar werpt ook nieuw licht op onze toekomst. Reacties: ‘Een indrukwekkend boek.’ – Jan Terlouw ‘Rutger Bregman sleept je mee.’ – Geert Mak ‘Of je het nou eens of oneens bent met Rutger Bregman, hij is een belangrijke stem binnen onze generatie. Fascinerend boek, lees het.’ – Tim Hofman ‘Cynici en zwartkijkers kunnen inpakken. Een heerlijk boek voor iedereen die echt realistisch wil zijn.’ – Beatrice de Graaf

De favorieten van Anja:

Eva’s keukenkast – Eva Posthuma de Boer
Vroeger had ik niet zoveel met dit genre, maar naarmate ik ouder word, groeit mijn verzameling kookboeken gestaag. Mijn laatste aanwinst is het geweldige Eva’s keukenkast van Eva Posthuma de Boer. Ingedeeld naar ingrediënten die iedereen weleens in huis (of over) heeft en drie recepten per ingrediënt. Heerlijk inspirerend en superlekker!

Waar is de draak? – Leo Timmers
Voorlezen – ook zo’n mooie manier van lezen! Sinds een paar jaar organiseren wij van Linnaeus Boekhandel samen met The House of Watt tijdens de Voorleesdagen en de Kinderboekenweek kinderboekenzondagen. Vast onderdeel van het programma is het voorlezen van een prentenboek. Iets wat ik met groeiend enthousiasme elke keer weer doe! Afgelopen Kinderboekenweek heb ik Waar is de draak? voorgelezen, het prentenboek van Leo Timmers, auteur van het geweldige Een huis voor Harry. Waar is de draak? gaat over de koning die niet kan slapen omdat hij een draak heeft gezien. De ridders moeten eropuit om de draak te verslaan. Maar in het donker is niets wat het lijkt…. Dit boek is een genot om voor te lezen en een aanrader voor iedereen die weleens bang is in het donker (ook voor volwassenen dus!).

Het verhaal van de dienstmaagd – Margreet Atwood
Velen van u hebben vast de serie op Netflix gezien. Ik kan u vertellen: het boek is nog beter! Een pijnlijk actueel en schrijnend boek. Een boek dat zich tijdens het lezen in je nestelt, bezighoudt, tot nadenken aanzet en, zeker bij mij, de behoefte aanwakkert om over het gelezene te praten. Gelukkig is juist dat mijn beroep. Lees dit boek! Voor de liefhebbers is er nu ook de graphic novel: Het verhaal van een dienstmaagd, prachtig in beeld gebracht door Renee Nault.

De zeven zussen – Lucinda Riley
Als een boek of – zoals in het geval van De zeven zussen – een serie, maandenlang bovenaan in de bestsellerlijsten staat, word ik nieuwsgierig. Dus nam ik op een regenachtige zaterdag het eerste deel mee naar huis, nestelde me op de bank met een kopje thee en begon te lezen. En ik bleef lezen tot ik het uit had. Om vervolgens ook de andere delen te lezen omdat ik wilde weten hoe het met de andere zussen verder zou gaan. Deze boeken vallen voor mij in de categorie ‘heerlijk lezen en al het andere even vergeten’. Ik snap helemaal waarom deze serie zo populair is!

De keuze – Edith Eger
Eerlijk is eerlijk: uit mezelf had ik dit boek waarschijnlijk niet gelezen. De titel, het omslag: geen boek voor mij. Tot mijn haptonoom mij het boek aanbeval. Mijn haptonoom is een topper, dus volgde ik haar advies op en las het boek. Daar ben ik maar al te blij om! De keuze heeft mij diep geraakt, ontroerd, maar vooral heeft het boek mij geïnspireerd. Geïnspireerd om me als mens te blijven ontwikkelen ook al is het soms moeilijk, maar ook om weer met een mildere blik naar de wereld om me heen te kijken. Ik blijf het magisch vinden dat het lezen van een boek zoiets moois met je kan doen.
We hebben het boek trouwens ook met de Linnaeus Leesclub gelezen en ik kan u vertellen dat het een bijzondere avond in de kelder van de boekhandel is geweest. De avonden zijn altijd bijzonder, maar deze avond stak er zeker bovenuit. Het boek is een aanrader voor leesclubs!

Eva's keukenkast

We willen allemaal minder vlees en vis op ons bord, maar hoe ga je daarnaar koken? Ook willen we het liefst eten van eigen bodem - is er voor een passievrucht een vliegtuig nodig? Dan liever een appel van de buurtboer. En wat doen we met die halve bloemkool, of met dat stuk courgette, oftewel: hoe maken we op wat we inslaan? Voor Eva’s keukenkast heeft Eva Posthuma de Boer een selectie gemaakt van 55 ingrediënten, en met elk drie recepten ontwikkeld. Gevarieerd, voor iedereen maakbaar en bovenal lekker. Én met de drie wensen in gedachten, die ons met het oog op een betere wereld steeds meer bezighouden: minder vlees en vis, van eigen bodem, opmaken wat er in huis is. Omlijst met Eva’s kenmerkende grappige, persoonlijke anekdotes en handige weetjes, is Eva’s keukenkast is een rijk kookboek van deze tijd.

Waar is de draak?

Drie niet al te slimme ridders gaan voor de koning op zoek naar een draak. Ze weten alles over draken, en zijn tot de tanden toe bewapend. Nu moeten ze hem alleen nog vinden. Met een kaars in de hand gaan ze op zoek in de donkere nacht. Al snel vinden ze iets wat heel erg veel op een draak lijkt… Ten aanval!

Het verhaal van de dienstmaagd

Binnen de grenzen van de voormalige Verenigde Staten heeft een christelijke beweging de macht gegrepen. In deze nieuwe Republiek Gilead dient eenieder naar de letter van het Oude Testament te leven. Vanfred, de vertelster, behoort tot de nieuwe klasse der ‘Dienstmaagden’, die slechts één doel heeft: zich voort te planten. Alleen ’s nachts in haar sobere kamer is ze vrij om zich over te geven aan haar illegale herinneringen: het lezen van boeken, haar eigen naam, het nu irrelevant geworden begrip ‘liefde’. In een sobere stijl, die afwisselend koele observatie, ontroering, wanhoop, hartstocht en wrange humor reflecteert, legt Vanfred het zwarte hart bloot dat schuilgaat achter de kalme façade van een reactionair establishment. Een regime dat bepaalde stemmingen in onze maatschappij tot een even logische als huiveringwekkende conclusie doordrijft: is dat een futuristisch schrikbeeld, of de ware nabije toekomst van Amerika? Het verhaal van de Dienstmaagd verscheen in 2017 als een tiendelige tv-serie, met in de hoofdrollen Elisabeth Moss, Samira Wiley en Joseph Fiennes. De serie werd lovend ontvangen en won vijf Emmy’s. In 2018 wordt het tweede seizoen uitgezonden.

Het verhaal van de dienstmaagd

Binnen de grenzen van de voormalige Verenigde Staten heeft een christelijke beweging de macht gegrepen. In deze nieuwe Republiek Gilead dient eenieder naar de letter van het Oude Testament te leven. Vanfred, de vertelster, behoort tot de nieuwe klasse der 'Dienstmaagden', die slechts één doel heeft: zich voort te planten. Alleen 's nachts in haar sobere kamer is ze vrij om zich over te geven aan haar illegale herinneringen: het lezen van boeken, haar eigen naam, het nu irrelevant geworden begrip 'liefde'. In een sobere stijl, die afwisselend koele observatie, ontroering, wanhoop, hartstocht en wrange humor reflecteert, legt Vanfred het zwarte hart bloot dat schuilgaat achter de kalme façade van een reactionair establishment. Een regime dat bepaalde stemmingen in onze maatschappij tot een even logische als huiveringwekkende conclusie doordrijft: is dat een futuristisch schrikbeeld, of de ware nabije toekomst van Amerika? Het verhaal van de Dienstmaagd verscheen in 2017 als een tiendelige tv-serie, met in de hoofdrollen Elisabeth Moss, Samira Wiley en Joseph Fiennes. De serie werd lovend ontvangen en won vijf Emmy's. In 2018 wordt het tweede seizoen uitgezonden.

De zeven zussen

Na de plotselinge dood van hun vader komen Maia en haar zussen bij elkaar in hun ouderlijk huis, een prachtig landhuis aan het Meer van Genève. De zussen werden als baby door Pa Salt geadopteerd en krijgen na zijn dood allemaal een brief met een mysterieuze verwijzing naar hun afkomst. Maia’s verleden brengt haar naar Rio de Janeiro. Daar aangekomen probeert ze met de weinige aanwijzingen die ze heeft haar achtergrond te ontrafelen. Het voert haar tachtig jaar terug in de tijd, naar de bouw van het wereldberoemde Christus de Verlosser-beeld én de roerige jaren twintig in Parijs. Slaagt zij erin haar ware identiteit te achterhalen? De zeven zussen is het eerste deel uit een zevendelige serie over liefde, verlies en de zoektocht naar wie je werkelijk bent.

De keuze

Edith Eva Eger was zestien jaar oud toen ze in 1944 naar Auschwitz werd gedeporteerd. Haar ouders werden direct naar de gaskamer gestuurd en Edith werd gedwongen om voor Mengele te dansen. Haar onverschrokkenheid hielp haar en haar zusje te overleven, al waren ze nog maar nauwelijks in leven toen het kamp eindelijk werd bevrijd. In De keuze deelt dr. Eger haar oorlogsherinneringen en de opmerkelijke verhalen van hen die zij sindsdien heeft geholpen. Ze doet uit de doeken hoe ze als psycholoog haar cliënten al jarenlang helpt om zich uit hun eigen gedachten te bevrijden, en hoe iedereen uiteindelijk voor vrijheid kan kiezen. Edith Eva Eger is nu negentig en danst nog altijd. Haar indrukwekkende en belangrijke verhaal is een inspiratie voor iedereen.

De favorieten van Jeanine:

Niet alleen u als klant maar ook wij boekverkopers horen graag andermans boekentips. Zo las ik naar aanleiding van onze meest recente zomernieuwsbrief drie boeken die door verschillende collega’s waren aangeprezen:

  • Klein Engeland van Jonathan Coe. Het schrijfplezier spat van elke pagina. Dat betekent van begin tot eind genieten.
  • De dochter van Crusoe van Jane Gardam. Gardam schrijft van die rustige boeken. Altijd fijn.
  • De ontembare van Guillermo Arriaga. De titel heeft iets wilds en verontrustends in zich. Na lezing kan ik beamen dat het de lading dekt. Dit is een met veel vaart en dynamiek geschreven filmisch boek.

Het kleine meisje van meneer Linh – Philippe Claudel
Af en toe staat mijn leesproces een beetje stil. Dan klikt het gewoon even niet tussen Het Boek en Mij. Ik lees de krant uitgebreider dan gebruikelijk of neem een (vaak ouder) boek dat mijn dochter of zoon op hetzelfde moment voor haar/zijn lijst leest. ‘Dan kunnen we het er straks gezellig over hebben.’ Zo las ik Het kleine meisje van meneer Linh (uit 2005) van Philippe Claudel. Een boek dat behoorlijk binnenkomt in deze tijden van migratie en vluchtelingenstromen. Claudel laat je in de huid kruipen van de oude meneer Linh die zijn vaderland noodgedwongen heeft moeten verlaten. Wat doet het me je om van de ene op de andere dag losgetrokken te worden van je wortels en in een totaal andere wereld te worden neergeplant? Het leven lijkt weinig betekenis meer te hebben. Maar er is dat kleine meisje en minstens zo belangrijk die grote nieuwe vriend. De verbinding met die ander geeft het leven weer zin. En zo komen we meteen bij mijn volgende boek, waarin het belang van verbinding een van de vele inzichten is die de auteur opdoet na gesprekken met veertig mensen met ieder hun eigen levenswijsheden.

De zin van het leven – Fokke Obbema
Als je de zin van het leven in de boekhandel vindt, waarom zou je dan nog verder zoeken?

Portugal! Portugal! Portugal! – Lieke Noorman
Er zijn een aantal overeenkomsten tussen de schrijfster van dit boek en mij. Ook ik heb rond mijn twintigste een jaar Portugees voor buitenlanders gestudeerd aan een Portugese universiteit. Lieke in Lissabon (1989), ik in de oude van tradities vergeven universiteitsstad Coimbra (1985). Lieke ging, net als ik, na haar studie regelmatig terug naar het land en zag het veranderen. Tussen 2015 en 2018 maakt ze wat ze zelf een tijdreis noemt van noord naar zuid. Het is ongelooflijk knap hoe ze erin slaagt me 100% ter plekke te laten zijn. In het Portugal van nu, maar zeker ook in het Portugal zoals wij dat beiden eind jaren tachtig aantroffen. Een Nederlandse auteur krijgt het voor elkaar om bij een andere Nederlander saudades (een terugverlangen naar vroegere tijden) op te wekken. Dat vind ik een prestatie. Bovendien heb ik het land, waarvan ik dacht het toch al redelijk goed te kunnen doorgronden, nog veel beter leren kennen en ben ik dankzij de grondige research en diepgravende interviews vele waardevolle inzichten rijker.

Het kleine meisje van meneer Linh

Meneer Linh ontvlucht zijn door oorlog geteisterde land, op zoek naar een betere toekomst voor zijn kleindochter. De toewijding waarmee hij zich over het kleine meisje ontfermt maakt hem tot mikpunt van de spot van zijn kamergenoten in het asielzoekerscentrum. Meneer Linh voelt zich niet thuis in het vreemde land, tot hij op een dag meneer Bark ontmoet. Meneer Bark praat vooral over zijn vrouw die kort daarvoor is overleden. Meneer Linh verstaat hem niet maar hij luistert, met zijn kleine meisje op schoot. Ze blijven elkaar dagelijks op hetzelfde bankje in het park treffen. Tot op een dag meneer Linh en zijn kleindochter plotseling worden overgeplaatst naar een gesloten inrichting, elders in de stad. Hoe moet hij nu zijn vriend terugvinden? Met gevaar voor eigen leven onderneemt hij een ontsnappingspoging, die uitmondt in een dramatische ontknoping. Het kleine meisje van meneer Linh is een schitterend geschreven roman, die geen lezer onberoerd zal laten. Met zijn meesterlijke sfeerbeschrijvingen, prachtige beelden en treffende taalgebruik raakt hij de kern van het menselijk bestaan: de fundamentele behoefte aan het contact met andere mensen.'Een oude man staat op het achterdek van een boot. In zijn armen houdt hij een lichte koffer en een pasgeborene, nog lichter dan de koffer. De oude man heet Meneer Linh. Hij is de enige die weet dat hij zo heet, want iedereen die het wist is om hem heen gestorven.'

De zin van het leven

'De zin van het leven' is een boek vol inspirerende antwoorden op vragen die we ons allemaal wel eens stellen, maar zelden expliciet beantwoorden. In september 2018 schreef Volkskrant-journalist en schrijver Fokke Obbema een aangrijpend artikel over de hartstilstand die hij het jaar daarvoor had gehad. Het stuk maakte veel los bij lezers en kreeg meer dan duizend reacties. De ervaring riep bij Obbema zelf grote levensvragen op, wat resulteerde in ‘de beste interviewserie van 2018’, aldus Matthijs van Nieuwkerk. Vanaf oktober 2018 publiceerde Obbema een veertigtal prikkelende gesprekken met zeer uiteenlopende gesprekspartners, waarbij de eerste vraag telkens luidde: ‘Wat is de zin van ons leven?’ Dit boek is een bundeling van deze gesprekken én het artikel waarmee alles begon.

De zin van het leven

De zin van het leven is een boek vol inspirerende antwoorden op vragen die we ons allemaal wel eens stellen, maar zelden expliciet beantwoorden. In september 2018 schreef Volkskrant-journalist en schrijver Fokke Obbema een aangrijpend artikel over de hartstilstand die hij het jaar daarvoor had gehad. Het stuk maakte veel los bij lezers en kreeg meer dan duizend reacties. De ervaring riep bij Obbema zelf grote levensvragen op, wat resulteerde in ‘de beste interviewserie van 2018’, aldus Matthijs van Nieuwkerk. Vanaf oktober 2018 publiceerde Obbema een veertigtal prikkelende gesprekken met zeer uiteenlopende gesprekspartners, waarbij de eerste vraag telkens luidde: ‘Wat is de zin van ons leven?’ Dit boek is een bundeling van deze gesprekken én het artikel waarmee alles begon.

Portugal! Portugal! Portugal!

Lieke Noorman bezocht Portugal dertig jaar geleden voor het eerst, en bleef er komen. Nu gaat ze terug naar de mensen die ze toen leerde kennen, in de fadolokalen van Lissabon, of diep in het binnenland. Maar bovenal ontmoet ze voor haar nieuwe mensen: de mannen van de stokvisvaart; de grootgrondbezitters en landarbeiders die na de revolutie van 1974 vochten om de zuidelijke provincie Alentejo; de nostalgici in het geboortedorp van de vroegere dictator Salazar; de bedevaartgangers in Fátima; de studenten in Coimbra, twintigers in een stad van tradities. Portugal! Portugal! Portugal! is een boek vol nostalgie en levenslust, met herinneringen aan goede en niet zo goede oude tijden, dat steeds weer uitkomt bij het Portugal van nu. Over Ankerplaats Amazone: ‘Met zo'n auteur in voorraad kan de reisliteratuur nog een hele poos mee.’ – Standaard der Letteren ‘Noorman heeft een trefzekere pen en staat graag stil bij betekenisvolle details. Hoewel ze op gezette tijden vlijmscherp uit de hoek komt, ademt haar hele bundel liefde voor en mededogen met de Amazonebewoners.’ – De Morgen Over Tootje – Het leven in een uitvaartcentrum: 'Dit boek ziet er onschuldiger uit dan het is. [...] Noorman beschrijft alles fijnzinnig, niet spottend, maar met oog voor het absurde en gevoelige.’ – Marja Pruis, De Groene Amsterdammer ‘Haar gave voor observatie, sfeertekening en puntig portretteren blijkt Noorman allerminst verloren.’ – VPRO Gids

Portugal! Portugal! Portugal!

Lieke Noorman bezocht Portugal dertig jaar geleden voor het eerst, en bleef er komen. Nu gaat ze terug naar de mensen die ze toen leerde kennen, in de fadolokalen van Lissabon, of diep in het binnenland. Maar bovenal ontmoet ze voor haar nieuwe mensen: de mannen van de stokvisvaart; de grootgrondbezitters en landarbeiders die na de revolutie van 1974 vochten om de zuidelijke provincie Alentejo; de nostalgici in het geboortedorp van de vroegere dictator Salazar; de bedevaartgangers in Fátima; de studenten in Coimbra, twintigers in een stad van tradities. Portugal! Portugal! Portugal! is een boek vol nostalgie en levenslust, met herinneringen aan goede en niet zo goede oude tijden, dat steeds weer uitkomt bij het Portugal van nu. Over Ankerplaats Amazone: ‘Met zo'n auteur in voorraad kan de reisliteratuur nog een hele poos mee.’ – Standaard der Letteren ‘Noorman heeft een trefzekere pen en staat graag stil bij betekenisvolle details. Hoewel ze op gezette tijden vlijmscherp uit de hoek komt, ademt haar hele bundel liefde voor en mededogen met de Amazonebewoners.’ – De Morgen Over Tootje – Het leven in een uitvaartcentrum: 'Dit boek ziet er onschuldiger uit dan het is. [...] Noorman beschrijft alles fijnzinnig, niet spottend, maar met oog voor het absurde en gevoelige.’ – Marja Pruis, De Groene Amsterdammer ‘Haar gave voor observatie, sfeertekening en puntig portretteren blijkt Noorman allerminst verloren.’ – VPRO Gids

De favorieten van Mieke:

De zin van het leven – Fokke Obbema
Geen beter begin van de week dan de Volkskrant op maandag met een interview van Fokke Obbema met een meer of minder bekende Nederlander. Met daarbij steeds als eerste vraag: ‘Wat is de zin van het leven?’. Geen pasklare antwoorden maar een mooie zoektocht naar wat ons verbindt. Over onze kwetsbaarheid, het leven en de dood en waar het allemaal werkelijk om gaat. Eind september was de boekpresentatie in de Oude Lutherse Kerk in Amsterdam, waar, zoals A.L Snijders het zo prachtig verwoordde: ‘De zin van het leven’ het licht zag.

BAM – een reis van niets naar niets – Jelle Brandt Corstius
Met humor en ontwapende openheid beschrijft Jelle Brandt Corstius zijn treinreis door Siberië. Als achtjarig jongetje fascineerde de leegte van het landschap hem en het feit dat er een spoorlijn werd aangelegd: de ‘Bajkal-Amoer Magistrale’. Dertig jaar later krijg hij twee vrienden zover dat ze met hem deze reis gaan maken. Niets is vanzelfsprekend. In de trein is het zo warm dat een treinpak of pyjama een goed idee is, evenals slippers voor als je even het ijskoude perron op mag. Waar een broodje aardappel een traktatie is omdat je niet weet wanneer je weer iets te eten kan krijgen. Samen leggen ze 4287 kilometer af door een sterk veranderd – en ijskoud – Rusland.

De Cazalets – Elisabeth Howard Jones
Veel lezers gingen me voor en vertelden mij in de winkel vol enthousiasme over de lotgevallen van de Engelse familie Cazalet. Ik kan nu eindelijk schrijven dat ik de vijf boeken in twee maanden achter elkaar heb uitgelezen. Het waren twee heerlijke maanden.

Winterhuis Hotel – Ben Guterson (vanaf 11 jaar)
Als Elizabeth op een dag thuiskomt hangt er een briefje van haar oom en tante aan de deur: ‘Wij zijn drie weken met vakantie. Het huis is afgesloten. In deze envelop zit een treinkaartje. Neem de trein naar 'Winterhuis Hotel.’ Het Winterhuis Hotel is geen gewoon hotel en Elizabeth is geen gewoon meisje. Ze kan als enige de letters lezen in een betoverd boek. Zou het haar ook lukken om de vloek van het Winterhuis Hotel op te heffen? Het tweede deel: De geheimen van het Winterhuis Hotel is net verschenen!

Antoinette – Robbert Welagen
Boedapest, zondagmiddag. Een jonge man wacht in het park voor een thermaal bad op Antoinette. Terwijl hij de voorbijgangers gadeslaat, denkt hij terug aan de jaren met Antoinette. Intussen bouwt de spanning zich langzaam op, want komt Antoinette eigenlijk wel? Een prachtig verhaal over verlangen en gemis en zo mooi geschreven!

De zin van het leven

'De zin van het leven' is een boek vol inspirerende antwoorden op vragen die we ons allemaal wel eens stellen, maar zelden expliciet beantwoorden. In september 2018 schreef Volkskrant-journalist en schrijver Fokke Obbema een aangrijpend artikel over de hartstilstand die hij het jaar daarvoor had gehad. Het stuk maakte veel los bij lezers en kreeg meer dan duizend reacties. De ervaring riep bij Obbema zelf grote levensvragen op, wat resulteerde in ‘de beste interviewserie van 2018’, aldus Matthijs van Nieuwkerk. Vanaf oktober 2018 publiceerde Obbema een veertigtal prikkelende gesprekken met zeer uiteenlopende gesprekspartners, waarbij de eerste vraag telkens luidde: ‘Wat is de zin van ons leven?’ Dit boek is een bundeling van deze gesprekken én het artikel waarmee alles begon.

De zin van het leven

De zin van het leven is een boek vol inspirerende antwoorden op vragen die we ons allemaal wel eens stellen, maar zelden expliciet beantwoorden. In september 2018 schreef Volkskrant-journalist en schrijver Fokke Obbema een aangrijpend artikel over de hartstilstand die hij het jaar daarvoor had gehad. Het stuk maakte veel los bij lezers en kreeg meer dan duizend reacties. De ervaring riep bij Obbema zelf grote levensvragen op, wat resulteerde in ‘de beste interviewserie van 2018’, aldus Matthijs van Nieuwkerk. Vanaf oktober 2018 publiceerde Obbema een veertigtal prikkelende gesprekken met zeer uiteenlopende gesprekspartners, waarbij de eerste vraag telkens luidde: ‘Wat is de zin van ons leven?’ Dit boek is een bundeling van deze gesprekken én het artikel waarmee alles begon.

Bam

Waarom rijdt hier een trein? En waarom zit ik erin? Jelle Brandt Corstius is als achtjarige gefascineerd door de Grote Bosatlas. En dan vooral door de kaart van Siberië: die is bijna leeg. Hoe zou het zijn om daar te wonen? Wat doen ze daar? En wanneer mag hij erheen? Op diezelfde kaart ziet hij dat er wordt gewerkt aan een spoorlijn door die leegte, met de magische naam ‘Bajkal-Amoer Magistrale’. De BAM. Het duurt nog dertig jaar voor Jelle twee reisgenoten vindt die met hem op de BAM willen springen: kunstenaar/charmeur Aldo en grafisch ontwerper/stoïcijn Fabian – drie rare Nederlanders die hier voor hun lol zitten, geen Rus die ze begrijpt. Samen leggen ze 4287 kilometer af door een sterk veranderd – en ijskoud – Rusland. Terwijl de trein de taiga en de tijdzones door dendert, het drietal in gesprek gaat met Poetin-haters en -liefhebbers en met een man die zijn kachel stookt met de verzamelde werken van Lenin, kan Jelle zich alleen maar afvragen: waarom rijdt hier een trein? En waarom zit ik erin? Jelle Brandt Corstius (1978) is schrijver, Rusland-kenner en programmamaker. Zijn laatste boek is As in tas, dat werd genomineerd voor de NS Publieksprijs.

Bam

Jelle Brandt Corstius is als achtjarige gefascineerd door de Grote Bosatlas. En dan vooral door de kaart van Siberië: die is bijna leeg. Hoe zou het zijn om daar te wonen? Wat doen ze daar? En wanneer mag hij erheen? Op diezelfde kaart ziet hij dat er wordt gewerkt aan een spoorlijn door die leegte, met de magische naam 'Bajkal-Amoer Magistrale'. De BAM. Het duurt nog dertig jaar voor Jelle twee reisgenoten vindt die met hem op de bam willen springen: kunstenaar/charmeur Aldo en grafisch ontwerper/stoïcijn Fabian - drie rare Nederlanders die hier voor hun lol zitten, geen Rus die ze begrijpt. Samen leggen ze 4287 kilometer af door een sterk veranderd - en ijskoud - Rusland. Terwijl de trein de taiga en de tijdzones door dendert, het drietal in gesprek gaat met Poetin-haters en -liefhebbers en met een man die zijn kachel stookt met de verzamelde werken van Lenin, kan Jelle zich alleen maar afvragen: waarom rijdt hier een trein? En waarom zit ik erin?

Veranderingen

‘Veranderingen’ van Elizabeth Jane Howard is het vijfde en laatste deel van ‘de Cazalets’ serie. Het is halverwege de jaren vijftig. De baronie is overleden, en met haar lijkt een heel tijdperk voorgoed verdwenen. Hoewel de oorlog al tien jaar achter de Cazalets ligt, voelen haar kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen nog steeds de naschokken ervan. Het familiebedrijf wankelt, maar de broers Hugh en Edward kunnen het sinds Edwards scheiding van Villy vrijwel nergens over eens worden, en Rupert is te aarzelend om de doorslag te geven. Edwards dochter Louise, inmiddels gescheiden, is de maîtresse van een rijke, getrouwde man. Haar nichten Polly en Clary proberen het huwelijk en moederschap te combineren met hun professionele ambities. Maar het is de opofferingsgezinde Rachel die voor de grootste uitdagingen zal komen te staan wanneer ook het voortbestaan van hun geliefde Home Place op het spel staat.

Winterhuis Hotel

'WIJ ZIJN DRIE WEKEN MET VAKANTIE. HET HUIS IS AFGESLOTEN. IN DEZE ENVELOP ZIT EEN TREINKAARTJE. NEEM DE TREIN NAAR HET WINTERHUIS HOTEL.' Bij de voordeur vindt Elizabeth dit briefje, met een stapeltje kleren en wat kleingeld in een plastic tas. Noodgedwongen vertrekt ze, in haar eentje. Ze komt bij een prachtig maar raadselachtig hotel, met een snoepkeuken, een filmzaal, een meer om op te schaatsen en de grootste bibliotheek die ze ooit heeft gezien. Daar geldt maar één verbod. En daar vindt Elizabeth een oud, geheimzinnig boek waarin letters verschijnen die alleen zij kan zien. Er rust een vloek op Winterhuis Hotel en Elizabeth is misschien wel de enige die de vloek kan opheffen. Tonke Dragt over Winterhuis Hotel: ‘Voor het eerst in lange tijd dat ik weer zo’n leuk boek heb gelezen. Echt anders – heel bijzonder en origineel.’ ‘Je kunt lekker wegdromen in een magische omgeving vol verrassingen en ontdekt al lezende dat er iets groters speelt: een strijd tussen goed en kwaad.’ – Annemarie Terhell in Kidsweek over Winterhuis Hotel. ‘Gordijnen dicht, chocolademelk en speculaas erbij. Heerlijk lezen.’ – AD over Winterhuis Hotel

Antoinette

Een zondag in Boedapest. In het park voor een thermaalbad wacht een 42-jarige man op een vrouw. Om drie uur, op deze dag, onder deze bomen zal hij haar ontmoeten. Maar Antoinette komt niet opdagen. In plaats van haar te bellen, bezoekt hij het thermaalbad: een plek van troost. In deze omgeving van warm water en vertraagde tijd blijven zijn gedachten uitgaan naar Antoinette en hun geschiedenis samen. Wie is zij? Waarom is ze niet gekomen? Antoinette is een verhaal van verstilde droefheid, over verlies en verlangen, geschreven in een dromerige en verfijnde stijl. Over In goede handen: ‘Een vintage Welagen: heldere stijl, soepele, elegante zinnen, ingetogen.’ – De Groene Amsterdammer ‘Knap, stimulerend en ontroerend.’ – Het Parool**** ‘Sfeerrijk en gelaagd.’ – De Standaard**** ‘[…] intrigerende diepzinnigheden, zoals de schilderijen van de Amerikaanse schilder Edward Hopper. Stille kracht, jazeker.’ – Trouw Over Nachtwandeling: ‘Welagen heeft nog nooit een slecht boek geschreven. Hij is zo’n zeldzame auteur die het literaire experiment niet schuwt, terwijl hij dankzij zijn eigen stem toch altijd herkenbaar blijft.’ – VPRO Gids ‘De ingehouden licht-ironische, uiterst verzorgde manier van schrijven, die als relativerend element werkt […] Ja, Nachtwandeling is spannend.’ – Vrij Nederland  

Antoinette

Een zondag in Boedapest. In het park voor een thermaalbad wacht een 42-jarige man op een vrouw. Om drie uur, op deze dag, onder deze bomen zal hij haar ontmoeten. Maar Antoinette komt niet opdagen. In plaats van haar te bellen, bezoekt hij het thermaalbad: een plek van troost. In deze omgeving van warm water en vertraagde tijd blijven zijn gedachten uitgaan naar Antoinette en hun geschiedenis samen. Wie is zij? Waarom is ze niet gekomen? Antoinette is een verhaal van verstilde droefheid, over verlies en verlangen, geschreven in een dromerige en verfijnde stijl. Over In goede handen: ‘Een vintage Welagen: heldere stijl, soepele, elegante zinnen, ingetogen.’ – De Groene Amsterdammer ‘Knap, stimulerend en ontroerend.’ – Het Parool**** ‘Sfeerrijk en gelaagd.’ – De Standaard**** ‘[…] intrigerende diepzinnigheden, zoals de schilderijen van de Amerikaanse schilder Edward Hopper. Stille kracht, jazeker.’ – Trouw Over Nachtwandeling: ‘Welagen heeft nog nooit een slecht boek geschreven. Hij is zo’n zeldzame auteur die het literaire experiment niet schuwt, terwijl hij dankzij zijn eigen stem toch altijd herkenbaar blijft.’ – VPRO Gids ‘De ingehouden licht-ironische, uiterst verzorgde manier van schrijven, die als relativerend element werkt […] Ja, Nachtwandeling is spannend.’ – Vrij Nederland  

De favorieten van Marianne:

Het werkstuk of hoe ik verdween in de jungle – Simon van der Geest (vanaf 10 jaar)
Simon van der Geest kende ik al van twee prachtige jeugdromans: Spinder en Spijkerzwijgen, die allebei zijn bekroond, en het zou me niet verbazen als hij met dit nieuwe boek weer in de prijzen valt. Eva is een eigenwijs en stoer meisje dat in groep 8 een werkstuk moet maken over een onderwerp waar ze meer over wil weten. Ze besluit het over haar biologische vader te doen want ze weet heel weinig over hem. Haar moeder laat bijna niets over hem los. Eva bijt zich vast in haar missie en schakelt zelfs een tv-programma in om haar vader in Suriname te gaan zoeken. Daar begint een zenuwslopend en uitputtend avontuur. Simon van der Geest schrijft prachtig; je voelt de jungle, de hitte, de uitputting, het verdriet en zo sleept hij je moeiteloos langs tantes, over rivieren, door de jungle en weer terug naar huis. Karst-Janneke Rogaar maakte de illustraties.

Zwarte schuur – Oek de Jong
Ik hou van de romans van Oek de Jong; ik las al zijn eerdere werk. Met De zwarte schuur slaagt Oek de Jong er weer in me mee te nemen in een groots verhaal waarin schuld, boete en afkomst een grote rol spelen. Hij heeft gevoel voor details waardoor het verhaal vanaf de eerste bladzijde tot leven komt. Alles wordt op een trefzekere, kalme manier verteld en boeit tot het einde. Vierhonderd pagina’s gegarandeerd leesplezier voor de lange winteravonden!

Borreltijd – Susan Aretz
Susan Aretz blaast hapjes een nieuw leven in. Het boek staat vol met originele, lekkere en eenvoudig te maken hapjes. Handig ingedeeld in verschillende thema’s zoals: vegetarische plank, visplank en gezonde plank

Het werkstuk

Eva heeft elf tenen, één beroemde moeder, en nul vaders. Oké, ze heeft wel een vader, maar haar moeder wil niets over hem vertellen. Als Eva een werkstuk moet maken over iets waar ze meer over wil weten, kiest ze dus ‘biologische vaders’ als onderwerp. Hoe meer Eva zich in haar werkstuk vastbijt, hoe zekerder ze weet dat ze haar vader wil ontmoeten. Als ze ontdekt dat hij waarschijnlijk in Suriname woont, schakelt ze stiekem de hulp in van een televisieprogramma. Het wordt een duizelingwekkende zoektocht. Hoe ver gaat ze om haar vader te vinden?

Zwarte schuur

Zwarte schuur van Oek de Jong is een roman over leven met trauma en de verwerking ervan, over de vrouwen die Maris in de loop der jaren confronteren met zichzelf en over de kracht van een grote liefde. Op zijn negenenvijftigste heeft schilder Maris Coppoolse een overzichtstentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam. De internationale pers schrijft erover, het publiek stroomt toe. Maris staat op het toppunt van zijn roem. In de coverstory van een weekblad wordt de bron van zijn obsessieve werk blootgelegd: een misdaad die hij op zijn veertiende beging. Niemand in zijn omgeving is hiervan op de hoogte. Zijn vrienden en bekenden zijn geschokt. Alles begon in een zwart geteerde schuur op een eiland. Dit is het verhaal van een leven dat door één enkele, catastrofale gebeurtenis wordt getekend. Maris Coppoolse heeft ‘levenslang’. We zien hem als kunstenaar in Amsterdam en New York en kijken diep in zijn huwelijk met de levenslustige en avontuurlijke, maar ook door schuld getekende Fran, dat dreigt vast te lopen. Door de coverstory herleeft zijn jeugd en vooral die zondagmiddag op het eiland toen hij meeging naar een boerenschuur en niet mee had moeten gaan.

Zwarte schuur

Zwarte schuur van Oek de Jong is een roman over leven met trauma en de verwerking ervan, over de vrouwen die Maris in de loop der jaren confronteren met zichzelf en over de kracht van een grote liefde. Op zijn negenenvijftigste heeft schilder Maris Coppoolse een overzichtstentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam. De internationale pers schrijft erover, het publiek stroomt toe. Maris staat op het toppunt van zijn roem. In de coverstory van een weekblad wordt de bron van zijn obsessieve werk blootgelegd: een misdaad die hij op zijn veertiende beging. Niemand in zijn omgeving is hiervan op de hoogte. Zijn vrienden en bekenden zijn geschokt. Alles begon in een zwart geteerde schuur op een eiland. Dit is het verhaal van een leven dat door één enkele, catastrofale gebeurtenis wordt getekend. Maris Coppoolse heeft ‘levenslang’. We zien hem als kunstenaar in Amsterdam en New York en kijken diep in zijn huwelijk met de levenslustige en avontuurlijke, maar ook door schuld getekende Fran, dat dreigt vast te lopen. Door de coverstory herleeft zijn jeugd en vooral die zondagmiddag op het eiland toen hij meeging naar een boerenschuur en niet mee had moeten gaan.

Zwarte schuur

Zwarte schuur van Oek de Jong is een roman over leven met trauma en de verwerking ervan, over de vrouwen die Maris in de loop der jaren confronteren met zichzelf en over de kracht van een grote liefde. Op zijn negenenvijftigste heeft schilder Maris Coppoolse een overzichtstentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam. De internationale pers schrijft erover, het publiek stroomt toe. Maris staat op het toppunt van zijn roem. In de coverstory van een weekblad wordt de bron van zijn obsessieve werk blootgelegd: een misdaad die hij op zijn veertiende beging. Niemand in zijn omgeving is hiervan op de hoogte. Zijn vrienden en bekenden zijn geschokt. Alles begon in een zwart geteerde schuur op een eiland. Dit is het verhaal van een leven dat door één enkele, catastrofale gebeurtenis wordt getekend. Maris Coppoolse heeft ‘levenslang’. We zien hem als kunstenaar in Amsterdam en New York en kijken diep in zijn huwelijk met de levenslustige en avontuurlijke, maar ook door schuld getekende Fran, dat dreigt vast te lopen. Door de coverstory herleeft zijn jeugd en vooral die zondagmiddag op het eiland toen hij meeging naar een boerenschuur en niet mee had moeten gaan.

Borreltijd

Zit de vijf al in de klok? Borrelen is een manier om hoogtepunten te vieren, verdriet te verdrinken of gewoon gezellig tijd met elkaar door te brengen. Voor wie genoeg heeft van het ouderwetse blokje kaas of plakje worst bij de borrel bedacht Susan Aretz 70 next level borrelhapjes, waarmee je verrassende, culinaire borrelplanken met thema's als Nordic of High wine kunt samenstellen. Er zijn inspirerende vlees-, vis- en vega(n) gerechtjes, zoals Poke bowl cups, Watermeloenbites en Mini-köfte, en suggesties voor bier, wijn en cocktails met bijzondere Nederlandse spirits. En na een goed gevulde borrelplank hoef je voor het avondeten de keuken niet meer in. Kortom: vanaf nu is het áltijd borreltijd!

De favorieten van Martijn:

De avant-gardisten – de Russische Revolutie in de kunst 1917-1935 – Sjeng Scheijen
Buitengewoon fascinerend. Gebruikmakend van een ongehoorde hoeveelheid dagboek-fragmenten, brieven en belangrijke nieuwe archiefvondsten brengt Sjeng Scheijen de dramatische, soms hartverscheurende verhalen van de Russische avant-gardisten weergaloos tot leven.

Roza – Olivier Willemsen
Wat een boek… Dit laat je niet snel los. Fantastisch geschreven en tot het laatste moment adembenemend. Wat is er al die jaren geleden met die studenten gebeurd op de Djatlovpas?!

De meeste mensen deugen – een nieuwe geschiedenis van de mens – Rutger Bregman
De nieuwe geschiedenis van de mens moet volgens Bregman moralistisch zijn. In hoeverre de geschiedenis dan ‘nieuw’ is, is de grote vraag, maar ‘anders’ is het zeker. Bregman zet je aan het denken over interessante onderwerpen zoals de samenleving, de mens en een betere toekomst, en dat op een leesbare manier met tal van historische voorbeelden, waaruit blijkt: de meeste mensen deugen.

Olifant van zeep – Thomas Verbogt
Heerlijke korte verhalen om 2019 mee af te sluiten. Komisch, absurd en vooral gewoon heel erg fijn.

De avant-gardisten

Rusland, oktober 1917. De bolsjewieken grijpen de macht. Rusland en de wereld zullen nooit meer hetzelfde zijn. Vijf maanden na de revolutie benoemen de nieuwe machthebbers nu wereldberoemde kunstenaars als Kazimir Malevitsj, Vasili Kandinsky, Vladimir Tatlin en Marc Chagall op hoge ambtelijke posten in het zojuist gevormde ‘Volkscommissariaat van Verlichting’. Deze ‘avant-gardisten’ willen de straten en de pleinen, het onderwijs en uiteindelijk de mens zelf opnieuw vormgeven. De verbeelding aan de macht! Maar de bolsjewieken hebben eigenlijk geen idee wie die door hen aangestelde hemelbestormers en dromers zijn, en de kunstenaars zelf zijn politiek volkomen naïef. Al snel valt de coalitie tussen bolsjewieken en avant-gardisten uit elkaar. Terwijl de reputatie van deze radicale kunstenaars in Europa groeit, worden zij in de nieuwe Sovjetstaat gemarginaliseerd en onderdrukt. Sommigen emigreren naar Europa, anderen blijven en zinken langzaam weg in het moeras van Stalins terreurstaat. De avant-gardisten is het eerste boek waarin deze verbijsterende geschiedenis in zijn geheel is beschreven. Gebruikmakend van een ongehoorde hoeveelheid dagboekfragmenten, brieven, memoires en belangrijke nieuwe archiefvondsten, brengt Sjeng Scheijen de dramatische, soms hartverscheurende verhalen van deze kunstenaars weergaloos tot leven. Sjeng Scheijen (1972) is slavist en specialist Russische kunst van de vroege twintigste eeuw. Zijn biografie van Sergej Diaghilev werd wereldwijd geprezen, en belandde op de eindejaarslijsten van beste boeken van The New York Times, The New Yorker en The Sunday Times. Lof voor Sergej Diaghilev: ‘Een overweldigend boek, briljant geschreven.’ - Michel Krielaars, NRC Handelsblad ‘Een panoramisch werk... Wat een overdonderend boek.’ - Pieter Waterdrinker, Vrij Nederland ‘Scheijens nieuwe inzichten zijn een ware beeldenstorm. Een bewonderenswaardig boek.’ - The New Yorker ‘Een bewonderenswaardige biografische studie.’ - The Times Literary Supplement

Roza

Olivier Willemsen debuteerde in 2014 met de onheilspellende roman Morgen komt Liesbeth. In zijn tweede boek geeft hij wederom blijk van zijn fascinatie voor duistere geschiedenis. Roza is gebaseerd op het waargebeurde, nooit opgeloste incident op de Djatlovpas in het Oeralgebergte. In 1959 werden daar de negen lichamen van een groep jonge studenten aangetroffen. Ruim een halve eeuw later blikt Roza Andreja Onilova terug op haar ontmoeting met de studenten, enkele dagen voor hun dood, en op haar merkwaardige vlucht uit de voormalige Sovjet-Unie. Is haar fantasie op hol geslagen of weet Roza daadwerkelijk wat er die winternacht in 1959 op de Djatlovpas is gebeurd? Olivier Willemsen groeide op in het dorpje Haps aan de grens met Duitsland. Hij studeerde geschiedenis en was onder andere hoofd communicatie van debatcentrum De Balie. Het Nederlands Letterenfonds kende hem in 2015 een van de acht debutantenbeurzen toe. www.olivierwillemsen.nl

De meeste mensen deugen

De mens is een beest, zeiden de koningen. Een zondaar, zeiden de priesters. Een egoïst, zeiden de boekhouders. Al eeuwen is de westerse cultuur doordrongen van het geloof in de verdorvenheid van de mens. Maar wat als we het al die tijd mis hadden? In dit boek verweeft Rutger Bregman de jongste inzichten uit de psychologie, de economie, de biologie en de archeologie. Hij neemt ons mee op een reis door de geschiedenis en geeft nieuwe antwoorden op oude vragen. Waarom veroverde juist onze soort de aarde? Hoe verklaren we onze grootste misdaden? En zijn we diep vanbinnen geneigd tot het kwade of het goede? Adembenemend, weids en revolutionair – De meeste mensen deugen herschrijft niet alleen de geschiedenis, maar werpt ook nieuw licht op onze toekomst. Reacties: ‘Een indrukwekkend boek.’ – Jan Terlouw ‘Rutger Bregman sleept je mee.’ – Geert Mak ‘Of je het nou eens of oneens bent met Rutger Bregman, hij is een belangrijke stem binnen onze generatie. Fascinerend boek, lees het.’ – Tim Hofman ‘Cynici en zwartkijkers kunnen inpakken. Een heerlijk boek voor iedereen die echt realistisch wil zijn.’ – Beatrice de Graaf

De meeste mensen deugen

De mens is een beest, zeiden de koningen. Een zondaar, zeiden de priesters. Een egoïst, zeiden de boekhouders. Al eeuwen is de westerse cultuur doordrongen van het geloof in de verdorvenheid van de mens. Maar wat als we het al die tijd mis hadden? In dit boek verweeft Rutger Bregman de jongste inzichten uit de psychologie, de economie, de biologie en de archeologie. Hij neemt ons mee op een reis door de geschiedenis en geeft nieuwe antwoorden op oude vragen. Waarom veroverde juist onze soort de aarde? Hoe verklaren we onze grootste misdaden? En zijn we diep vanbinnen geneigd tot het goede of het kwade? Adembenemend, weids en revolutionair – De meeste mensen deugen herschrijft niet alleen de geschiedenis, maar werpt ook nieuw licht op onze toekomst. Reacties: ‘Een indrukwekkend boek.’ – Jan Terlouw ‘Rutger Bregman sleept je mee.’ – Geert Mak ‘Of je het nou eens of oneens bent met Rutger Bregman, hij is een belangrijke stem binnen onze generatie. Fascinerend boek, lees het.’ – Tim Hofman ‘Cynici en zwartkijkers kunnen inpakken. Een heerlijk boek voor iedereen die echt realistisch wil zijn.’ – Beatrice de Graaf

Olifant van zeep

Het avontuur van het alledaagse kan veel teweegbrengen. Altijd zijn er grote en kleine verhalen die om onthulling popelen. Ze zeggen veel over ons, over onze vaak stamelende en licht ontregelende omgangsvormen. Schijnbaar onbeduidende momenten kunnen voor hilariteit zorgen. Soms begint het met een simpele vraag: 'Heeft u nog leuke dingen gedaan deze zomer?' Op de lichte toon die we van hem kennen, met een zachte glans van melancholie, belicht Thomas Verbogt het dagelijks leven, dat nooit gewoon is.

Olifant van zeep

Het avontuur van het alledaagse kan veel teweegbrengen. Altijd zijn er grote en kleine verhalen die om onthulling popelen. Ze zeggen veel over ons, over onze vaak stamelende en licht ontregelende omgangsvormen. Schijnbaar onbeduidende momenten kunnen voor hilariteit zorgen. Soms begint het met een simpele vraag: 'Heeft u nog leuke dingen gedaan deze zomer?' Op de lichte toon die we van hem kennen, met een zachte glans van melancholie, belicht Thomas Verbogt het dagelijks leven, dat nooit gewoon is.

De favorieten van Edith:

Onder het water - Daisy Johnson
Van april tot september lag ik een paar keer per week in het koude water van het Flevoparkbad en dat waren echt geluksmomenten. Dat geluksgevoel werd versterkt door het lezen van Swimming Studies van Leanne Shapton. Dat boek is helaas niet meer leverbaar, maar het was het boek waar ik dit jaar het verliefdst op was, dus ik wil het toch nog even noemen. Shapton schrijft zo mooi over waarom ze elk zwembad dat ze ziet in moet, maar gruwelt van natuurwater. Dat herkende ik al, maar na het lezen van Onder het watervan Daisy Johnson krijg je me helemaal geen vennetje meer in. Hoe Johnson het flikt, ik weet het niet, maar net als bij haar verhalenbundel (Veenland) kreeg ik het gaandeweg steeds benauwder, tot ik niet meer verder durfde te lezen voor het slapen. Onder het water is een hervertelling van een klassieke mythe (je hoeft ’m niet te kennen om het boek toch mooi te vinden) met een dreigende onderstroom die ze heel subtiel oproept, zonder het gevaar te benoemen. Een moeras zonder waarschuwingsbordje. Razend knap geschreven, organisch en gruizig – echt de ontdekking van dit jaar.

Another Planet - Tracey Thorn
Thorn was gevraagd een boek te schrijven over de rol die de natuur in haar leven speelde. Maar Thorn groeide op in Brookmans Park, een suburb onder de rook van Londen waar de keurige tuintjes van de eengezinswoningen de enige natuur vormden. Als kind haatte ze Brookmans Park, zodra ze kon ging ze het huis uit en keerde pas terug toen ze de schrijfopdracht naar haar hand zette en besloot over de ‘natuur’ van de suburbs te schrijven. Het resultaat is een warmbloedig portret van een jeugd, een losbreken, een herwaardering en ouderschap. Tracey Thorn (ja, inderdaad, de zangeres van Everything But The Girl, u wist het wel) citeert veelvuldig uit de dagboeken die ze als tiener bijhield waarin ze eigenlijk vooral beschrijft wat er allemaal níét gebeurde, dingen die ze niet kocht, feestjes waar ze niet naartoe ging. Another Planet is geestig, liefdevol, eerlijk – memoir en zelfhulp/opvoedboek ineen. Grote bewondering heb ik voor haar eigenheid, de blik waarmee ze naar zichzelf kan kijken als onmogelijke puber, en nu als moeder. Het fijnste boek dat ik dit jaar las.

Alle verhalen – Clarice Lispector
Wat een prachtig eerbetoon aan een van de bijzonderste schrijvers die ik ken. In deze wonderschoon uitgegeven bundel staan alle verhalen van Clarice Lispector (1920-1977), waarin haar scherpte, brille, mensenkennis en gekte tot leven komen. De verhalen zijn chronologisch gerangschikt waardoor je ook nog eens een mooi beeld krijgt van de ontwikkeling van haar schrijverschap.

Vallen is als vliegen – Manon Uphoff
Vroeger dacht ik dat het een cliché was, nu weet ik beter: ook ik krijg naar mate ik ouder word meer behoefte aan urgente literatuur en non-fictie. Was ik vroeger nog wel zoet te houden met een poëtische stijl en een mooi verhaal, nu moet de auteur me ook echt wat te vertellen hebben. Net voor ik een oude zeur werd, las ik Uphoffs Vallen is als vliegen en had in één klap mijn geloof in de literatuur terug. Uphoff slaagt erin haar persoonlijke verhaal – dat al jaren lag te broeien en gisten – in taal te vangen en richting te geven aan haar woede, verdriet en onmacht. Indrukwekkend en beklemmend. Ja, dit is wat literatuur kan, en móét doen.

Nederzettingen – Sanneke van Hassel
Ik roep altijd om het hardst dat je een verhalenbundel niet achter elkaar moet uitlezen, net zoals je een doos bonbons niet in één keer moet leegeten, maar bij Nederzettingen verloor ik elke vorm van beheersing. Van Hassel belicht het moderne stadsleven, elk verhaal heeft een kraakheldere eigen stem, een eigen ritme, een eigen humeur. Geen parel – een diamant!

Het laatste seizoen – Arthur van den Boogaard
Net als je denkt dat er niet nog meer boeken over Hem geschreven kunnen worden, verschijnen er twee achter elkaar.
Beide auteurs spelen in de eredivisie als het op sportschrijven aankomt. Hun aanpak verschilde sterk – Auke laat mensen aan het woord over hoe het er in de kleedkamer aan toeging, bij Arthur zít je in de kleedkamer – maar beide auteurs lukte het weg te blijven uit het moeras van de mythevorming. Dat vond ik prettig omdat ik zo ruimte kreeg om zelf te bepalen hoe hoog ik de sokkel metselde waar Zijn standbeeld uiteindelijk toch op kwam te staan.

Johan Cruijff – de biografie – Auke Kok
Het laatste seizoen werkt vanaf Cruijffs jeugd toe naar zijn seizoen bij Feyenoord, Kok gaat all the way en neemt ook zijn trainerscarrière, de Fluwelen Revolutie en zijn laatste jaren onder de loep. En toen ik beide boeken vrijwel gelijktijdig dichtsloeg zat ik toch maar mooi met een brok in de keel.
Beide boeken barsten van de onthullingen, over schoonvader Cor, over de zwembadaffaire, over andere affaires, over Danny. Ik zeg lekker niet wie wat onthult, u moet ze gewoon allebei lezen.

Deliciously Ella – het plantaardige kookboek – Ella Mills
Plantaardig en aardevriendelijk – dit kookboek laat je veganistisch eten zonder dat je het in de gaten hebt. Ik ben al jaren fan van de kookboeken van ‘Deliciously’ Ella Mills en waar ik bij de meeste kookboeken bij twee, drie favoriete recepten blijf steken, werk ik haar boeken gestaag van kaft tot kaft door. Ook geschikt voor mensen zonder goede voornemens!

Onder het water

Gretel is opgegroeid op een woonboot met haar moeder, met wie ze over de rivieren dwaalde en een taal sprak die ze zelf hadden verzonnen, tot ze op een dag verdween en Gretel alleen achterliet. Zestien jaar later brengt een onverwacht telefoontje het verleden op volle kracht terug. Om haar moeder te vinden moet Gretel verborgen herinneringen onder ogen zien aan een noodlottige winter toen ze een weggelopen jongen onderdak boden en achtervolgd werden door een onheilspellend wezen dat zich in het water schuilhield. Onder het water is een gedurfde en onweerstaanbare roman over lot en vrije wil, genderidentiteit en gebroken familierelaties.

Another Planet

Alle verhalen

Een wereld die je niet meer loslaat Aan de hand van deze genereuze bundel wordt de lezer ondergedompeld in het proza van Clarice Lispector (1920-1977) – de grande dame van de Braziliaanse letteren. Deze verhalen vormen de weerslag van veertig jaar schrijverschap en bieden een baaierd aan uiteenlopende stijlen en stemmen. In sommige verhalen is de kern van latere romans te herkennen, andere zijn tsjechoviaanse miniatuurtjes van vertelkunst. Alle worden gedragen door een unieke combinatie van humor en ernst, van filosofische inslag en aandacht voor het menselijk tekort. Dit boek vormt een compendium van Lispectors gehele oeuvre.

Alle verhalen

Een wereld die je niet meer loslaat Aan de hand van deze genereuze bundel wordt de lezer ondergedompeld in het proza van Clarice Lispector (1920-1977) – de grande dame van de Braziliaanse letteren. Deze verhalen vormen de weerslag van veertig jaar schrijverschap en bieden een baaierd aan uiteenlopende stijlen en stemmen. In sommige verhalen is de kern van latere romans te herkennen, andere zijn tsjechoviaanse miniatuurtjes van vertelkunst. Alle worden gedragen door een unieke combinatie van humor en ernst, van filosofische inslag en aandacht voor het menselijk tekort. Dit boek vormt een compendium van Lispectors gehele oeuvre.

Vallen is als vliegen

Vallen is als vliegen, de in de werkelijkheid gewortelde roman over het almaar groter wordende, pijnlijke verleden, werd bij verschijnen bijzonder lovend ontvangen en geprezen. Als geen ander weet Manon Uphoff de zoektocht naar liefde, naar een identiteit, hard en tegelijk poëtisch, vurig en licht, met pijn en met humor neer te zetten. Vallen is als vliegen stond op de shortlist voor de BookSpot Literatuurprijs, de Opzij Literatuurprijs en de Libris Literatuur Prijs, én werd bekroond met de Charlotte Köhler Prijs 2020.

Vallen is als vliegen

Wanneer haar zestien jaar oudere zus, uitgehongerd en uitgedroogd, van de trap valt en sterft, doet dat als een vonk de woede van de schrijfster ontbranden. De dood van Henne Vuur, ooit haar ‘schaduwmoeder’, dwingt haar een gruwelijk en angstwekkend verleden onder ogen te zien. Als een aanklager en chroniqueur tekent ze dat verleden op in een boek vol verhalen: over vader Holbein, die ontwerper, tovenaar, wetenschapper, gesjeesd seminarist en god was van een persoonlijke, labyrintische wereld; over Libby en Toddiewoddie, haar andere zussen, met wie ze als heksen wraak kan nemen in hun eigen Walpurgisnacht en kan lachen tot de verlossing volgt; over hun leven vol verpletterende indrukken, lichamelijke onbegrensdheid, misbruik, geweld, schoonheid en pijn. Vallen is als vliegen is een in de werkelijkheid gewortelde roman over het almaar groter wordende, pijnlijke verleden. Als geen ander weet Manon Uphoff de zoektocht naar liefde, naar een identiteit, hard en tegelijk poëtisch, met kracht en met humor neer te zetten.

Nederzettingen

Nederzettingen is een verhalenbundel over het opbouwen van een bestaan en de behoefte je ergens thuis te voelen. We maken kennis met heel verschillende personages, die zich elk op een andere manier ontheemd voelen – van een jong stel dat op bezoek gaat bij vrienden die buiten de stad zijn gaan wonen, tot een melancholieke, Kaapverdiaanse buschauffeur die nooit meer terug zal gaan naar ‘zijn’ eiland. Waar ze ook vandaan komen, alle personages weten zich min of meer gesetteld in de stad, maar soms willen ze weg, voor een weekendje, of ze fantaseren over een compleet ander leven. In kraakheldere taal verhaalt Van Hassel in Nederzettingen over een rusteloze tijd en een versplinterde samenleving.

Nederzettingen

Nederzettingen is een verhalenbundel over het opbouwen van een bestaan en de behoefte je ergens thuis te voelen. We maken kennis met heel verschillende personages, die zich elk op een andere manier ontheemd voelen - van een jong stel dat op bezoek gaat bij vrienden die buiten de stad zijn gaan wonen, tot een melancholieke, Kaapverdiaanse buschauffeur die nooit meer terug zal gaan naar 'zijn' eiland. Waar ze ook vandaan komen, alle personages weten zich min of meer gesetteld in de stad, maar soms willen ze weg, voor een weekendje, of ze fantaseren over een compleet ander leven. In kraakheldere taal verhaalt Van Hassel in Nederzettingen over een rusteloze tijd en een versplinterde samenleving.

Het laatste seizoen

Op zondag 13 mei 1984 speelde Johan Cruijff zijn laatste competitiewedstrijd ooit. Hij nam afscheid in een shirt van Feyenoord, waarmee hij in het seizoen 1983/84 de landstitel en de KNVB-beker won. Een seizoen eerder had de leiding van Ajax besloten dat hij moest vertrekken. Cruijff was niet langer welkom bij de club van zijn jeugd, waar zijn moeder kleedkamers had schoongemaakt, hijzelf grote successen had beleefd en waar zijn zoontje Jordi aanvoerder was van het eerste e-juniorenelftal. In Het laatste seizoen wordt dit bewogen jaar gereconstrueerd. Over Cruijffs dominantie als voetballer, de rol van zijn entourage en de media, en het voortdurend zoeken naar oplossingen. Of hoe de beste Nederlandse voetballer ooit nog één keer liet zien wat het betekent om de speler Johan Cruijff te zijn.

Het laatste seizoen

Op zondag 13 mei 1984 speelde Johan Cruijff zijn laatste competitiewedstrijd ooit. Hij nam afscheid in een shirt van Feyenoord, waarmee hij in het seizoen 1983/84 de landstitel en de KNVB-beker won. Een seizoen eerder had de leiding van Ajax besloten dat hij moest vertrekken. Cruijff was niet langer welkom bij de club van zijn jeugd, waar zijn moeder kleedkamers had schoongemaakt, hijzelf grote successen had beleefd en waar zijn zoontje Jordi aanvoerder was van het eerste e-juniorenelftal. In Het laatste seizoen wordt dit bewogen jaar gereconstrueerd. Over Cruijffs dominantie als voetballer, de rol van zijn entourage en de media, en het voortdurend zoeken naar oplossingen. Of hoe de beste Nederlandse voetballer ooit nog één keer liet zien wat het betekent om de speler Johan Cruijff te zijn.

Deliciously Ella Het plantaardige kookboek

In ‘Deliciously Ella Het plantaardige kookboek’ deelt Ella Mills 100 nieuwe, plantaardige, vegetarische en vegan recepten uit haar Deli in Londen. De onweerstaanbare recepten met simpele, voedende ingrediënten maken deze veganistische bijbel tot een must have voor zowel fans als food lovers. Het is het perfecte boek voor iedereen die wil starten met vegetarisch en veganistisch koken. Naast heerlijke recepten deelt Deliciously Ella ook dagboekfragmenten waarin ze voor het eerst openhartig over haar persoonlijke groei en drijfveren schrijft. Ze vertelt over het avontuur dat Deliciously Ella voor haar is, de uitdagingen en de successen die dit met zich meebracht. ‘Ze is de grootste in gezond eten geworden.’ – The Times In 2011 kreeg Ella een zeldzame ziekte. Door plantaardig te gaan eten werd zij beter. Sindsdien ontwikkelt zij recepten, die ze deelt met ongelooflijk veel volgers en lezers; ook heeft ze een Deliciously Ella-app en een kleine Deli in Londen.

Deliciously Ella. Het plantaardige kookboek

In ‘Deliciously Ella Het plantaardige kookboek’ deelt Ella Mills 100 nieuwe, plantaardige, vegetarische en vegan recepten uit haar Deli in Londen. De onweerstaanbare recepten met simpele, voedende ingrediënten maken deze veganistische bijbel tot een must have voor zowel fans als food lovers. Het is het perfecte boek voor iedereen die wil starten met vegetarisch en veganistisch koken. Naast heerlijke recepten deelt Deliciously Ella ook dagboekfragmenten waarin ze voor het eerst openhartig over haar persoonlijke groei en drijfveren schrijft. Ze vertelt over het avontuur dat Deliciously Ella voor haar is, de uitdagingen en de successen die dit met zich meebracht. ‘Ze is de grootste in gezond eten geworden.’ – The Times In 2011 kreeg Ella een zeldzame ziekte. Door plantaardig te gaan eten werd zij beter. Sindsdien ontwikkelt zij recepten, die ze deelt met ongelooflijk veel volgers en lezers; ook heeft ze een Deliciously Ella-app en een kleine Deli in Londen.

Atlas van een bezette stad

Atlas van een bezette stad van Bianca Stigter tovert de lezer het beeld van de oorlog zeldzaam levendig voor ogen. Overal in Amsterdam bevinden zich zichtbare en onzichtbare sporen van de oorlog. Waar zaten onderduikers? Waar was het hoofdkwartier van de NSB? Waar werden Het Parool en Vrij Nederland gestencild en waar werden de voedselbonnen uitgedeeld? In welke straat werd een aanslag gepleegd en welk huis werd als represaille in brand gestoken? In dit prachtig geïllustreerde boek gidst Bianca Stigter de lezer door bezet Amsterdam. Ze vertelt wat er in de oorlog op straathoeken en achter voordeuren heeft plaatsgevonden, en laat zo de lezer met andere ogen naar de stad kijken. Atlas van een bezette stad is een indrukwekkend monument voor oorlogsslachtoffers en verzetsmensen, en een tijdmachine van papier. Met een voorwoord van Job Cohen.

De favorieten van Iris:

Atlas van een bezette stad – Amsterdam 1940-1945 – Bianca Stigter
Een indrukwekkend boek, zowel qua inhoud als qua formaat, dat de gruwelen van de oorlog op een prachtige manier tentoonstelt. Met niet alleen plaats voor de grote verhalen, maar juist ook voor de onbekende mensen die achter tot nu toe voor mij onbekende gevels de oorlog op hun manier hebben beleefd. Een boek om inhoudelijk zowel te bewonderen als te verafschuwen.

Daisy Jones & The Six – Taylor Jenkins Reid
Dit boek vertelt de opkomst en ondergang van de talentvolle zangeres Daisy Jones (Reid maakt er geen geheim van dat dit personage gebaseerd is op de frontvrouw van Fleetwood Mac, Stevie Nicks) en de band The Six van de jaren zestig tot eind jaren negentig. Aan de hand van talrijke interviews ontvouwen zich de herinneringen van de bandleden en mensen die gedurende die periode zowel zakelijk als persoonlijk dicht bij hen staan.
Een heerlijke (fictieve) muziekbiografie, mét songteksten!

Big Sky – Kate Atkinson
Dit is het vijfde boek van Atkinson waarin inspecteur Jackson Brodie de hoofdrol speelt, maar om de een of andere reden las ik er nog nooit een. Tot ik deze zomer Big Sky meenam op vakantie. Deze roman heeft allemaal goede ingrediënten: suspence, onderkoelde humor, scherpe observaties en een soepele schrijfstijl. Die vier andere Brodie-boeken wil ik nu absoluut bingelezen in de kerstvakantie!

Een stralende toekomst – Rebecca Makkai
Dit boek speelt zich af in het Chicago van de jaren tachtig, wanneer de aidsepidemie zijn hoogtepunt bereikt. Je volgt een hechte vriendenkring, die op veel verschillende manieren te maken krijgt met het virus. Iedereen probeert hoopvol te blijven en zich te richten op de toekomst, al weten ze dat een toekomst een luxe is die niet voor iedereen bereikbaar is. De vergelijking met Een klein leven van Hanya Yanagihara snap ik wel: ook binnen deze vriendschappen worden de grenzen van loyaliteit en liefde verkend, opgerekt en genegeerd. Een indrukwekkend boek over een duistere periode waar gek genoeg weinig goede romans over zijn geschreven.

Atlas van een bezette stad

Atlas van een bezette stad van Bianca Stigter tovert de lezer het beeld van de oorlog zeldzaam levendig voor ogen. Overal in Amsterdam bevinden zich zichtbare en onzichtbare sporen van de oorlog. Waar zaten onderduikers? Waar was het hoofdkwartier van de NSB? Waar werden Het Parool en Vrij Nederland gestencild en waar werden de voedselbonnen uitgedeeld? In welke straat werd een aanslag gepleegd en welk huis werd als represaille in brand gestoken? In dit prachtig geïllustreerde boek gidst Bianca Stigter de lezer door bezet Amsterdam. Ze vertelt wat er in de oorlog op straathoeken en achter voordeuren heeft plaatsgevonden, en laat zo de lezer met andere ogen naar de stad kijken. Atlas van een bezette stad is een indrukwekkend monument voor oorlogsslachtoffers en verzetsmensen, en een tijdmachine van papier. Met een voorwoord van Job Cohen.

Daisy Jones & The Six

In Daisy Jones & The Six van Taylor Jenkins Reid droomt de knappe maar instabiele Daisy Jones er eind jaren 60 van een beroemd zangeres te worden. Ze wordt voorgesteld aan Billy Dunne, de frontman van de opkomende rockband The Six. De vonken spatten ervan af en hun eerste hit slaat in als een bom. Billy’s vrouw is zich bewust van de chemie tussen haar man en Daisy, maar hun huwelijk en gezin staan voorop. Die romantiek is niets voor de coole toetsenist Karen die de liefde opzijschuift voor haar carrière in een tijd die daar nog niet rijp voor is. Daisy Jones & The Six is een verslavende roman over de opkomst en ondergang van een band, maar bovenal over drie krachtige vrouwen die leven voor hun dromen en er alles voor overhebben om die te laten uitkomen. ‘Ik viel als een blok voor Daisy en verslond deze roman in een dag!’ – Reese Witherspoon ‘Deels onthullende celebritymemoires deels A Star Is Born. Je leest het in één nacht uit.’ – Vogue Best New Books 'Volledig geloofwaardig en een feest om te lezen.' - The Times 'Reid is onovertroffen in het neerzetten van imperfecte personages, en de strakke plot doet je racen naar het einde van deze verslavende roman.' - Publishers Weekly (starred)

Daisy Jones & The Six

In Daisy Jones & The Six van Taylor Jenkins Reid droomt de knappe maar instabiele Daisy Jones er eind jaren 60 van een beroemd zangeres te worden. Ze wordt voorgesteld aan Billy Dunne, de frontman van de opkomende rockband The Six. De vonken spatten ervan af en hun eerste hit slaat in als een bom. Billy’s vrouw is zich bewust van de chemie tussen haar man en Daisy, maar hun huwelijk en gezin staan voorop. Die romantiek is niets voor de coole toetsenist Karen die de liefde opzijschuift voor haar carrière in een tijd die daar nog niet rijp voor is. ‘Ik viel als een blok voor Daisy en verslond deze roman in een dag!’ – Reese Witherspoon ‘Deels onthullende celebritymemoires deels A Star Is Born. Je leest het in één nacht uit.’ – Vogue Best New Books 'Volledig geloofwaardig en een feest om te lezen.' - The Times 'Reid is onovertroffen in het neerzetten van imperfecte personages, en de strakke plot doet je racen naar het einde van deze verslavende roman.' - Publishers Weekly (starred)

Big Sky

Een stralende toekomst

'Dit boek heeft mij echt geraakt. Verbijsterend en hoopvol.' DWDD Boekenpanel 'Wat een verpletterend boek over vriendschap, ziekte, verlangen en teloorgang.' Paul de Leeuw Chicago, 1985. Yale werkt bij een museum en staat op het punt om een bijzondere collectie binnen te halen. Maar terwijl zijn carrière een hoge vlucht neemt, woekert de aidsepidemie. Na de begrafenis van zijn goede vriend Nico wordt Yales vriendenkring snel kleiner, totdat hij alleen Fiona, Nico's jongere zus, over heeft. Dertig jaar later gaat Fiona in Parijs op zoek naar haar dochter die haar niet meer wil spreken. Daar logeert ze bij een vriend, die fotograaf was in Chicago in de jaren 80 en wordt zo opnieuw geconfronteerd met de verwoestende effecten die de aidscrisis heeft gehad op haar leven. De verhalen van Yale en Fiona komen op verrassende en ontroerende wijze samen in een onvergetelijk slot.

Een stralende toekomst

'Dit boek heeft mij echt geraakt. Verbijsterend en hoopvol.' DWDD Boekenpanel Chicago, 1985. Yale werkt bij een museum en staat op het punt om een bijzondere collectie binnen te halen. Maar terwijl zijn carrière een hoge vlucht neemt, woekert de aidsepidemie. Na de begrafenis van zijn goede vriend Nico wordt Yales vriendenkring snel kleiner, totdat hij alleen Fiona, Nico's jongere zus, over heeft. Dertig jaar later gaat Fiona in Parijs op zoek naar haar dochter die haar niet meer wil spreken. Daar logeert ze bij een vriend, die fotograaf was in Chicago in de jaren 80 en wordt zo opnieuw geconfronteerd met de verwoestende effecten die de aidscrisis heeft gehad op haar leven. De verhalen van Yale en Fiona komen op verrassende en ontroerende wijze samen in een onvergetelijk slot.'Een van de eerste romans die verslag doet van de aidsepidemie vanaf de uitbraak tot het heden. Een meeslepend verhaal over het leven in rampzalige tijden.' The New York Times'Een ijzersterk verhaal over vrienden die onder de zwaarst mogelijke omstandigheden hun menselijkheid trachten te behouden.' People Magazine'Een hartverscheurend verhaal over liefde en verlies maar ook over diepe verbondenheid.' Oprah Magazine'Buitengewoon aangrijpend, levendig en hoopvol.' The Guardian

De favorieten van Marijke:

Het veld - Robert Seethaler
Centraal in deze roman staat Het veld zoals de bewoners van het stadje Paulstadt het kerkhof noemen. Het verhaal begint met een man die elke dag naar het kerkhof gaat en daar de doden hoort spreken. In elk volgend hoofdstuk komt een dode aan het woord. De verhalen van de doden lopen uiteen, sommige vertellen over hun leven, andere over hun sterven of hun liefdes of een belangrijke gebeurtenis, maar samen vormen ze het verhaal van Paulstadt en haar bewoners, dat zich afspeelt ergens in de twintigste eeuw. Seethaler brengt de doden tot leven, hij beschrijft met veel gevoel eenzaamheid, teleurstelling en het gevoel dat het leven moeilijk kan zijn. Na Een heel leven en De Weense sigarenboer is ook dit boek weer een juweeltje.

De stilte van de vrouwen – Pat Barker
Het beroemde verhaal van de Trojaanse oorlog, met de held Achilles en de roof van Helena uit Troje, wordt door Barker verteld vanuit de vrouwen. Hoofdpersoon is Briseïs, koningin uit Lyrnessos. Haar stad wordt verwoest, haar man en broers vermoord en zij wordt als oorlogstrofee aan Achilles gegeven. Als slavin, samen met veel andere tot slavin gemaakte vrouwen woont ze in het legerkamp. Barker vertelt boeiend over hoe het de vrouwen verging, hoe ze overleefden en hun netwerk en vriendschappen vormden te midden van de chaos van de oorlog en schept daarmee een nieuw beeld van dit beroemde oorlogsverhaal. Zeer de moeite waard!

Het feest – Elizabeth Day
Een heerlijke satire over de Britse elite en een thriller tegelijkertijd. Hoofdpersoon Martin komt uit een eenvoudig nest. Zijn vader sterft al voor zijn geboorte en zijn moeder is een nare, liefdeloze vrouw. Op kostschool ontmoet hij Ben, telg uit een steenrijke familie. Ben redt hem uit handen van een stel pesters en zo begint een ongelijke vriendschap, want Martin ontwikkelt een ware obsessie voor Ben. Hij bespiedt en volgt hem. Hij wordt zelfs opgenomen in Bens familie. Als Ben veertig wordt geeft hij een extravagant feest in zijn nieuwe huis, een grote oude priorij.
Daar gaat het mis. Er gebeurt iets dat op spannende wijze uit de doeken wordt gedaan. En er blijkt meer aan de hand te zijn, iets wat jaren geleden in de doofpot is gestopt…. De vertelstem is van Martin, afgewisseld met hoofdstukken uit het dagboek van zijn vrouw Lucy. Heerlijk om achterelkaar uit te lezen.

Het veld

Een poëtische, perfect gecomponeerde roman over leven en dood – van de auteur van Een heel leven Een man wordt geboren, raakt gokverslaafd en sterft. Een ander herinnert zich dat haar echtgenoot altijd haar hand vasthield. Iemand anders begrijpt nu eindelijk op welk moment zijn leven voorgoed veranderde. Weer een ander heeft eigenlijk niets meegemaakt en ligt domweg onder de grond, zijn leven ten einde. Een vrouw is met zevenenzestig mannen naar bed geweest, maar was slechts op een van hen verliefd. Een ander was slim genoeg zijn dromen niet te vervullen en weer iemand anders dacht: ik moet hier weg zien te komen. En bleef. In Robert Seethalers nieuwe roman gaat het over de laatste gebeurtenissen in een mensenleven, dat wat zich niet makkelijk laat vatten. Het is een boek over individuen, allemaal anders, maar ook met elkaar verbonden. Deze doden liggen op het kerkhof van Paulstadt en hun levensverhalen vormen samen een portret van het stadje en geven een onvergetelijk beeld van een samenleving.

Het veld

Een poëtische, perfect gecomponeerde roman over leven en dood - van de auteur van Een heel leven Een man wordt geboren, raakt gokverslaafd en sterft. Een ander herinnert zich dat haar echtgenoot altijd haar hand vasthield. Iemand anders begrijpt nu eindelijk op welk moment zijn leven voorgoed veranderde. Weer een ander heeft eigenlijk niets meegemaakt en ligt domweg onder de grond, zijn leven ten einde. Een vrouw is met zevenenzestig mannen naar bed geweest, maar was slechts op een van hen verliefd. Een ander was slim genoeg zijn dromen niet te vervullen en weer iemand anders dacht: ik moet hier weg zien te komen. En bleef. In Robert Seethalers nieuwe roman gaat het over de laatste gebeurtenissen in een mensenleven, dat wat zich niet makkelijk laat vatten. Het is een boek over individuen, allemaal anders, maar ook met elkaar verbonden. Deze doden liggen op het kerkhof van Paulstadt en hun levensverhalen vormen samen een portret van het stadje en geven een onvergetelijk beeld van een samenleving.

De stilte van de vrouwen

De Trojaanse Oorlog draaide om één vrouw, die zelf nooit aan het woord was – tot nu, in De stilte van de vrouwen van Pat Barker. Voor de lezers van Mythos van Stephen Fry. Wanneer haar stad in handen valt van de Grieken, is het leven van koningin Briseïs geruïneerd. Haar man en broers zijn vermoord en zijzelf wordt als concubine de oorlogstrofee van de goddelijke strijder Achilles. En zij is niet de enige. Tijdens de lange, bittere oorlog worden ontelbaar veel vrouwen uit hun huis geroofd en aan de strijders toebedeeld. De Ilias staat bekend als een mannenepos: de strijd tussen twee mannen om een vrouw, Helena. Maar hoe verging het de vrouwen, die geen enkele stem kregen? Waarover spraken zij als ze in de Griekse kampen onder elkaar waren: aan het spinnewiel, terwijl ze de doden aflegden, als verzorgsters van de gewonden? In deze historische roman beschrijft Pat Barker het leven van een vrouw te midden van de oorlogschaos, die vecht voor haar vrijheid, zodat haar stem uiteindelijk gehoord wordt. Een roman over een thema dat urgenter is dan ooit. 'Het is een gitzwarte bewerking van Homerus’ Illias, verteld vanuit het perspectief van de vrouwen. Barker zoomt zo in op het geweld en de psychologische oorlogsvoering dat Homerus’ versie opeens haast kindvriendelijk lijkt.' - Ellen Deckwitz ‘Een vlijmscherpe draai aan de Ilias. IJzersterk, moedig en krachtig.’ – The Times 'Een belangrijk,, krachtig en onvergetelijk boek.' - The Guardian ‘Weergaloze hertelling van de Ilias, nu uit vrouwelijk perspectief’ – Ellen Deckwitz in Linda 'De Britse Pat Barker geeft de vroeg-Griekse vrouwen een stem.’ – Margriet ‘De roman sorteert vooral effect door Barkers doorwrochte, weinig verhullende manier van schrijven. Nietsontziend zijn haar observaties van doorkliefde lijven, stinkende wonden, geofferde kinderen. – Lies Schut, De Telegraaf 'Fijnzinnig laat Barker zien hoe ‘de oorlog binnen de oorlog’ tussen legerleider Agamemnon en Achilles ontstaat, met als gevolg de wrok van Achilles’ – Hans van der Ploeg in Nederlands Dagblad ‘Wat dit boek zo bijzonder maakt, is dat de schrijfster niet enkel de ‘vergeten’ vrouwenwereld laat zien, maar ook een gelaagd portret brengt van Achilles. Barker toont hem door de ogen van Briseïs en zij ziet een door het verleden getormenteerde man met een complexe seksualiteit.’ – Kathy Martys in Schrijven Magazine 'Wie genoten heeft van Mythos van Stephen Fry of Circe van Madeline Miller, kan ook zijn hart ophalen bij De stilte van de vrouwen, de nieuwe historische roman van de veelgeprezen Britse schrijfster Pat Parker.' – De boekenkrant

De stilte van de vrouwen

De Trojaanse Oorlog draaide om één vrouw, die zelf nooit aan het woord was – tot nu, in De stilte van de vrouwen van Pat Barker. Voor de lezers van Mythos van Stephen Fry. Wanneer haar stad in handen valt van de Grieken, is het leven van koningin Briseïs geruïneerd. Haar man en broers zijn vermoord en zijzelf wordt als concubine de oorlogstrofee van de goddelijke strijder Achilles. En zij is niet de enige. Tijdens de lange, bittere oorlog worden ontelbaar veel vrouwen uit hun huis geroofd en aan de strijders toebedeeld. De Ilias staat bekend als een mannenepos: de strijd tussen twee mannen om een vrouw, Helena. Maar hoe verging het de vrouwen, die geen enkele stem kregen? Waarover spraken zij als ze in de Griekse kampen onder elkaar waren: aan het spinnewiel, terwijl ze de doden aflegden, als verzorgsters van de gewonden? In deze historische roman beschrijft Pat Barker het leven van een vrouw te midden van de oorlogschaos, die vecht voor haar vrijheid, zodat haar stem uiteindelijk gehoord wordt. Een roman over een thema dat urgenter is dan ooit. 'Het is een gitzwarte bewerking van Homerus’ Illias, verteld vanuit het perspectief van de vrouwen. Barker zoomt zo in op het geweld en de psychologische oorlogsvoering dat Homerus’ versie opeens haast kindvriendelijk lijkt.' - Ellen Deckwitz ‘Een vlijmscherpe draai aan de Ilias. IJzersterk, moedig en krachtig.’ – The Times 'Een belangrijk,, krachtig en onvergetelijk boek.' - The Guardian ‘Weergaloze hertelling van de Ilias, nu uit vrouwelijk perspectief’ – Ellen Deckwitz in Linda 'De Britse Pat Barker geeft de vroeg-Griekse vrouwen een stem.’ – Margriet ‘De roman sorteert vooral effect door Barkers doorwrochte, weinig verhullende manier van schrijven. Nietsontziend zijn haar observaties van doorkliefde lijven, stinkende wonden, geofferde kinderen. – Lies Schut, De Telegraaf 'Fijnzinnig laat Barker zien hoe ‘de oorlog binnen de oorlog’ tussen legerleider Agamemnon en Achilles ontstaat, met als gevolg de wrok van Achilles’ – Hans van der Ploeg in Nederlands Dagblad ‘Wat dit boek zo bijzonder maakt, is dat de schrijfster niet enkel de ‘vergeten’ vrouwenwereld laat zien, maar ook een gelaagd portret brengt van Achilles. Barker toont hem door de ogen van Briseïs en zij ziet een door het verleden getormenteerde man met een complexe seksualiteit.’ – Kathy Martys in Schrijven Magazine 'Wie genoten heeft van Mythos van Stephen Fry of Circe van Madeline Miller, kan ook zijn hart ophalen bij De stilte van de vrouwen, de nieuwe historische roman van de veelgeprezen Britse schrijfster Pat Parker.' – De boekenkrant

Het feest

Het feest van Elizabeth Day is een ontluisterende roman over obsessie, verraad, privilege en hypocrisie in het hart van het Britse establishment, voor de fans van Brideshead Revisited en De verloren geschiedenis. Martin Gilmour en Ben Fitzmaurice zijn al vijfentwintig jaar beste vrienden, vanaf het moment dat ze elkaar ontmoetten op Burtonbury School. Ze vormen een apart stel: een arbeiderszoon en de golden boy uit een aristocratische familie. Martin weet dat er door anderen vraagtekens worden gezet bij hun vriendschap, maar hij doet alles voor Ben. Hij bewaart zelfs Bens grootste geheim. Op Bens veertigste verjaardag, omringd door het Britse establishment dat zich laaft aan champagne en drugs, bekruipt Martin voor de zoveelste keer het gevoel dat hij er niet bij hoort. Ook zijn vrouw Lucy, die al vanaf het begin argwaan koestert, voelt dat er onheil in de lucht hangt. Maar Ben zou nooit iets doen om de vriendschap op het spel te zetten. Toch? Het feest is een vlijmscherpe kritiek op de Britse elite en de ongeschreven wetten van de upper class. ***** ‘Een heerlijke standensatire en een meeslepende thriller ineen, die wel vergeleken wordt met Donna Tartts De verborgen geschiedenis.’ – Judith Eiselin in NRC Handelsblad **** ‘Een vlijmscherpe fileersessie van de zogenaamde elite, English Style. Je kunt erom lachen. Huilen mag ook.’ – Koen Eykhout in De Limburger 'Wat hebben we zin in deze inkzwarte psychologische thriller over de ongeschreven wetten van de Britse Upper class.' – De VPRO-gids

Het feest

Het feest van Elizabeth Day is een ontluisterende roman over obsessie, verraad, privilege en hypocrisie in het hart van het Britse establishment, voor de fans van Brideshead Revisited en De verloren geschiedenis. Martin Gilmour en Ben Fitzmaurice zijn al vijfentwintig jaar beste vrienden, vanaf het moment dat ze elkaar ontmoetten op Burtonbury School. Ze vormen een apart stel: een arbeiderszoon en de golden boy uit een aristocratische familie. Martin weet dat er door anderen vraagtekens worden gezet bij hun vriendschap, maar hij doet alles voor Ben. Hij bewaart zelfs Bens grootste geheim. Op Bens veertigste verjaardag, omringd door het Britse establishment dat zich laaft aan champagne en drugs, bekruipt Martin voor de zoveelste keer het gevoel dat hij er niet bij hoort. Ook zijn vrouw Lucy, die al vanaf het begin argwaan koestert, voelt dat er onheil in de lucht hangt. Maar Ben zou nooit iets doen om de vriendschap op het spel te zetten. Toch? Het feest is een vlijmscherpe kritiek op de Britse elite en de ongeschreven wetten van de upper class. ***** ‘Een heerlijke standensatire en een meeslepende thriller ineen, die wel vergeleken wordt met Donna Tartts De verborgen geschiedenis.’ – Judith Eiselin in NRC Handelsblad **** ‘Een vlijmscherpe fileersessie van de zogenaamde elite, English Style. Je kunt erom lachen. Huilen mag ook.’ – Koen Eykhout in De Limburger 'Wat hebben we zin in deze inkzwarte psychologische thriller over de ongeschreven wetten van de Britse Upper class.' – De VPRO-gids

De favorieten van Betty (10 jaar):

De wolventemmer – Opgejaagd – Barbara Jurgens 
Deze zomer las ik eerst De wolventemmer en dat vond ik superspannend en heel leuk, want ik hou van wolven. Nu is er een tweede deel. Vaak vind ik het vervolg van een boek minder leuk, maar nu was het tweede deel bijna nog beter dan het eerste! Het is wel het leukst om de boeken in de goeie volgorde te lezen, dan leer je Runa nog beter kennen en wordt het allemaal des te spannender.

Schemerwerelden – Kevin Crossley-Holland
Dit is een heel mooi boek met oude verhalen uit Ierland en Engeland. De tekeningen zijn ook heel mooi. Als ik geen zin heb om zelf te lezen, laat ik me hier uit voorlezen.

De favorieten van Marthe (12 jaar):

De geheimen van Winterhuis Hotel – Ben Guterson
Winterhuis Hotel vond ik heel spannend en mooi en nu is er een tweede deel! Ik heb het nog niet uit, maar ik vind het nu al leuk.

De wolventemmer

Als wolventemmer is het Runa's taak om de bedreigde wolven uit Italië naar een veilige plek te leiden. Met halfwolf Rocco en 49 wolven trekt ze dwars door de Alpen naar het Noorden, opgejaagd door de kinderbescherming, de politie en journalisten. En dan blijkt ook nog dat Runa's grootste vijand en wolvenjager Giacomo ontsnapt is uit de gevangenis. Met hulp van de 11-jarige schaapsherder Vito, die Runa in de bergen ontmoet, neemt ze een alternatieve, levensgevaarlijke route. Zal ze het redden?

De wolventemmer - Opgejaagd

Als wolventemmer is het Runa's taak om de bedreigde wolven uit Italië naar een veilige plek te leiden. Met halfwolf Rocco en 49 wolven trekt ze dwars door de Alpen naar het Noorden, opgejaagd door de kinderbescherming, de politie en journalisten. En dan blijkt ook nog dat Runa's grootste vijand en wolvenjager Giacomo ontsnapt is uit de gevangenis. Met hulp van de 11-jarige schaapsherder Vito, die Runa in de bergen ontmoet, neemt ze een alternatieve, levensgevaarlijke route. Zal ze het redden?

Schemerwerelden

Ze zijn magisch, mistig en mysterieus – de volksverhalen van Ierland en Groot-Brittannië. De sfeer omhult de lezer en de grenzen van werkelijkheid en fantasie vervagen. Maar liefst vijftig verhalen, van grappig tot griezelig, hebben een plek gevonden in deze schitterende bundel, die Margaretha van Andel – net als Noorse mythen – heeft vertaald op een wijze die onder je huid weet te kruipen. Verdwijn in avonturen en legenden, laat je verleiden door elfen en gnomen, droom weg bij verhalen over de liefde en raak betoverd in het deel over mysterie en magie. Schemerwerelden is een ultieme volksverhalenverzameling, die van jong tot oud zal meeslepen.

De geheimen van Winterhuis Hotel

Achter het schilderij zat een deur… Elizabeth deed de deur geruisloos open en knipte haar zaklamp aan. Toen ging ze naar binnen. Koude lucht vulde haar longen. Ze was alleen in de geheime gang. Elizabeth keert terug naar Winterhuis Hotel, het hotel van haar grootvader. Het is er fantastisch met een snoepkeuken, bioscoop, skibaan en een bibliotheek met duizenden boeken. Maar het is ook een hotel met een duister verleden, vol raadsels en geheimen. Midden in de nacht hoort Elizabeth iemand wegrennen. Er is ingebroken in de keuken! En even later ook in de bibliotheek… Elizabeth en Freddy vermoeden dat er iemand op zoek is naar de geheime gangen van Winterhuis. Waarom? Wat – of wie – is daar verborgen? Elizabeth voelt het aan alles: ze is in groot gevaar. Vertaald door Imme Dros. Tonke Dragt over Winterhuis Hotel: ‘Voor het eerst in lange tijd dat ik weer zo’n leuk boek heb gelezen. Echt anders – heel bijzonder en origineel.’