Mijn kind, slim kind - Wouter Duyck

Wouter Duyck | 2023 | Zachte kaft | Nederlands
Leverbaar
Niet op voorraad in de winkel
€ 27,00

Beschrijving

Het Vlaamse onderwijs krijgt het in de media hard te verduren. Geen enkel land gaat even hard achteruit in internationale vergelijkingen. Onze kinderen hebben een jaar langer nodig om evenveel te leren als twintig jaar geleden. Basisvaardigheden zijn niet langer gegarandeerd en zowel gelijke kansen als economische welvaart worden bedreigd.

Wat kunnen we hieraan doen? Worden we de eerste generatie in de Vlaamse geschiedenis die minder slim is dan de vorige? Hoe werkt ons brein en wat betekent dat voor onze klassen? Hoe bereiden we onze kinderen het beste voor op de toekomst? Wat moeten ze leren op school?

In dit boek bepleit Wouter Duyck een terugkeer naar de basis van ons denken: cognitieve basisvaardigheden, lezen en rekenen. Hij bespreekt het belang van kennis, de invloeden van intelligentie en afkomst, welke onderwijsrecepten werken en welke niet. Vanuit de hersenwetenschap legt hij uit hoe ons onderwijs er moet uitzien.

Duyck trekt ten strijde tegen de zesjescultuur, waarbij lage verwachtingen leiden tot armoede. Alleen een herstel van intellectuele ambitie kan zorgen voor slimmere, gelukkige, welvarende burgers. Ons denken moet opnieuw de motor worden van een betere wereld.

Wouter Duyck is hoogleraar cognitieve psychologie, verbonden aan de Universiteit Gent. Zijn onderzoek gaat over de ontwikkeling van ons denken en de werking van het brein, binnen en buiten het onderwijs. Hij is actief in het onderwijsdebat.

www.wouterduyck.be
Lees meer

Beschrijving

Het Vlaamse onderwijs krijgt het in de media hard te verduren. Geen enkel land gaat even hard achteruit in internationale vergelijkingen. Onze kinderen hebben een jaar langer nodig om evenveel te leren als twintig jaar geleden. Basisvaardigheden zijn niet langer gegarandeerd en zowel gelijke kansen als economische welvaart worden bedreigd.

Wat kunnen we hieraan doen? Worden we de eerste generatie in de Vlaamse geschiedenis die minder slim is dan de vorige? Hoe werkt ons brein en wat betekent dat voor onze klassen? Hoe bereiden we onze kinderen het beste voor op de toekomst? Wat moeten ze leren op school?

In dit boek bepleit Wouter Duyck een terugkeer naar de basis van ons denken: cognitieve basisvaardigheden, lezen en rekenen. Hij bespreekt het belang van kennis, de invloeden van intelligentie en afkomst, welke onderwijsrecepten werken en welke niet. Vanuit de hersenwetenschap legt hij uit hoe ons onderwijs er moet uitzien.

Duyck trekt ten strijde tegen de zesjescultuur, waarbij lage verwachtingen leiden tot armoede. Alleen een herstel van intellectuele ambitie kan zorgen voor slimmere, gelukkige, welvarende burgers. Ons denken moet opnieuw de motor worden van een betere wereld.

Wouter Duyck is hoogleraar cognitieve psychologie, verbonden aan de Universiteit Gent. Zijn onderzoek gaat over de ontwikkeling van ons denken en de werking van het brein, binnen en buiten het onderwijs. Hij is actief in het onderwijsdebat.

www.wouterduyck.be

Specificaties

Door (auteur) Wouter Duyck
Uitgeverij Pelckmans uitgevers
Genre Onderwijskunde
Uitgave Zachte kaft
Aantal pagina's 256
Verschenen op 08-12-2023
ISBN / EAN 9789463378048
Taal Nederlands
Gewicht 637 g
Hoogte 230 mm
Breedte 151 mm
Dikte 34 mm