e-book
Regulering van reclame voor receptgeneesmiddelen

Regulering van reclame voor receptgeneesmiddelen - Mirjam de Bruin

Mirjam de Bruin | 2018 | Digital (delivered electronically) | Nederlands
Leverbaar

Let op Het is technisch niet mogelijk om een e-book te retourneren. Om die reden kunnen wij geen geld retour geven, tenzij het bestand aantoonbaar beschadigd is.

€ 35,50

Beschrijving

De relatie tussen farmaceutische bedrijven en voorschrijvers van geneesmiddelen is een maatschappelijk gevoelig thema. Om ongewenste beïnvloeding te voorkomen worden strenge eisen gesteld aan reclame voor receptgeneesmiddelen. Deze eisen hebben betrekking op hetgeen over geneesmiddelen mag worden gecommuniceerd en op financiële relaties met een verkoopbevorderende doelstelling. De regelgeving voor reclame-uitingen en gunstbetoon is vastgelegd in meerdere bronnen. Dit boek bevat een uitvoerige beschrijving van de Europese en Nederlandse wetgeving voor reclame voor receptgeneesmiddelen en de zelfregulering zoals uitgewerkt in de Code Geneesmiddelenreclame (CGR). Tevens wordt een compleet overzicht gegeven van de jurisprudentie van de (bestuurs)rechter en van de uitspraken en adviezen van de CGR Codecommissie. Daarvoor zijn onder meer de door de Minister van VWS opgelegde bestuurlijke boetes geanalyseerd. Ook wordt ingegaan op het toezicht door de Inspectie voor de Gezondheidszorg en de CGR en de onderlinge samenwerking daarbij. Dit boek is van waarde voor juristen, toezichthouders, farmaceutische bedrijven en eenieder die zich wil verdiepen in de regels voor geneesmiddelenreclame en de toepassing daarvan in de praktijk.
Lees meer

Beschrijving

De relatie tussen farmaceutische bedrijven en voorschrijvers van geneesmiddelen is een maatschappelijk gevoelig thema. Om ongewenste beïnvloeding te voorkomen worden strenge eisen gesteld aan reclame voor receptgeneesmiddelen. Deze eisen hebben betrekking op hetgeen over geneesmiddelen mag worden gecommuniceerd en op financiële relaties met een verkoopbevorderende doelstelling. De regelgeving voor reclame-uitingen en gunstbetoon is vastgelegd in meerdere bronnen. Dit boek bevat een uitvoerige beschrijving van de Europese en Nederlandse wetgeving voor reclame voor receptgeneesmiddelen en de zelfregulering zoals uitgewerkt in de Code Geneesmiddelenreclame (CGR). Tevens wordt een compleet overzicht gegeven van de jurisprudentie van de (bestuurs)rechter en van de uitspraken en adviezen van de CGR Codecommissie. Daarvoor zijn onder meer de door de Minister van VWS opgelegde bestuurlijke boetes geanalyseerd. Ook wordt ingegaan op het toezicht door de Inspectie voor de Gezondheidszorg en de CGR en de onderlinge samenwerking daarbij. Dit boek is van waarde voor juristen, toezichthouders, farmaceutische bedrijven en eenieder die zich wil verdiepen in de regels voor geneesmiddelenreclame en de toepassing daarvan in de praktijk.

Specificaties

Door (auteur) Mirjam de Bruin
Uitgeverij Boom uitgevers Den Haag
Genre Recht algemeen
Uitgave Digital (delivered electronically)
Aantal pagina's 1087
Verschenen op 16-03-2018
ISBN / EAN 9789462748408
Taal Nederlands